Begavelse og talent<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tEvner og talent<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tI daglig tale kommer vi ofte til at s\u00e6tte lighedstegn mellem begavelse og talent. Men kan man v\u00e6re begavet uden at v\u00e6re talentfuld? Eller talentfuld uden at v\u00e6re h\u00f8jt begavet? Og hvad kan p\u00e5virke?<\/p>\n
I f\u00f8lge den Canadiske forsker Francoys Gagne har 10% af befolkningen mulighed for at blive talenter inden for lige netop deres felt, men det er langt fra sikkert, at de bliver det. <\/p>\n
Skal man forst\u00e5, hvordan man g\u00e5r fra \u2019blot\u2019 at v\u00e6re begavet til ogs\u00e5 at have talent, kan man dykke ned i Gagn\u00e9s differentierede model for begavelse og talent (DMGT-modellen), som du ser her p\u00e5 siden.<\/p>\n
De naturlige evner er dem, der er baseret p\u00e5 barnets begavelse. De er medf\u00f8dte og p\u00e5virker det mentale. Der er ogs\u00e5 faktorer i forhold til kroppen, der p\u00e5virker, hvor nemt det er at blive et talent. Det er for eksempel bare nemmere at blive god til basketball, hvis du er h\u00f8j. Det er ikke altafg\u00f8rende, men det er en medf\u00f8dt faktor, der g\u00f8r processen nemmere.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Evner og talent<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tI daglig tale kommer vi ofte til at s\u00e6tte lighedstegn mellem begavelse og talent. Men kan man v\u00e6re begavet uden at v\u00e6re talentfuld? Eller talentfuld uden at v\u00e6re h\u00f8jt begavet? Og hvad kan p\u00e5virke?<\/p>\n
I f\u00f8lge den Canadiske forsker Francoys Gagne har 10% af befolkningen mulighed for at blive talenter inden for lige netop deres felt, men det er langt fra sikkert, at de bliver det. <\/p>\n
Skal man forst\u00e5, hvordan man g\u00e5r fra \u2019blot\u2019 at v\u00e6re begavet til ogs\u00e5 at have talent, kan man dykke ned i Gagn\u00e9s differentierede model for begavelse og talent (DMGT-modellen), som du ser her p\u00e5 siden.<\/p>\n
De naturlige evner er dem, der er baseret p\u00e5 barnets begavelse. De er medf\u00f8dte og p\u00e5virker det mentale. Der er ogs\u00e5 faktorer i forhold til kroppen, der p\u00e5virker, hvor nemt det er at blive et talent. Det er for eksempel bare nemmere at blive god til basketball, hvis du er h\u00f8j. Det er ikke altafg\u00f8rende, men det er en medf\u00f8dt faktor, der g\u00f8r processen nemmere.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
I daglig tale kommer vi ofte til at s\u00e6tte lighedstegn mellem begavelse og talent. Men kan man v\u00e6re begavet uden at v\u00e6re talentfuld? Eller talentfuld uden at v\u00e6re h\u00f8jt begavet? Og hvad kan p\u00e5virke?<\/p>\n
I f\u00f8lge den Canadiske forsker Francoys Gagne har 10% af befolkningen mulighed for at blive talenter inden for lige netop deres felt, men det er langt fra sikkert, at de bliver det. <\/p>\n
Skal man forst\u00e5, hvordan man g\u00e5r fra \u2019blot\u2019 at v\u00e6re begavet til ogs\u00e5 at have talent, kan man dykke ned i Gagn\u00e9s differentierede model for begavelse og talent (DMGT-modellen), som du ser her p\u00e5 siden.<\/p>\n
De naturlige evner er dem, der er baseret p\u00e5 barnets begavelse. De er medf\u00f8dte og p\u00e5virker det mentale. Der er ogs\u00e5 faktorer i forhold til kroppen, der p\u00e5virker, hvor nemt det er at blive et talent. Det er for eksempel bare nemmere at blive god til basketball, hvis du er h\u00f8j. Det er ikke altafg\u00f8rende, men det er en medf\u00f8dt faktor, der g\u00f8r processen nemmere.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t