{"id":3509,"date":"2021-03-16T11:52:04","date_gmt":"2021-03-16T10:52:04","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/?page_id=3509"},"modified":"2024-07-15T10:21:34","modified_gmt":"2024-07-15T08:21:34","slug":"kvik-til-klog","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/kvik-til-klog\/","title":{"rendered":"Artikel: Fra kvik til klog"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Begavelse og talent<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Evner og talent<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

I daglig tale kommer vi ofte til at s\u00e6tte lighedstegn mellem begavelse og talent. Men kan man v\u00e6re begavet uden at v\u00e6re talentfuld? Eller talentfuld uden at v\u00e6re h\u00f8jt begavet? Og hvad kan p\u00e5virke?<\/p>\n

I f\u00f8lge den Canadiske forsker Francoys Gagne har 10% af befolkningen mulighed for at blive talenter inden for lige netop deres felt, men det er langt fra sikkert, at de bliver det. <\/p>\n

Skal man forst\u00e5, hvordan man g\u00e5r fra \u2019blot\u2019 at v\u00e6re begavet til ogs\u00e5 at have talent, kan man dykke ned i Gagn\u00e9s differentierede model for begavelse og talent (DMGT-modellen), som du ser her p\u00e5 siden.<\/p>\n

De naturlige evner er dem, der er baseret p\u00e5 barnets begavelse. De er medf\u00f8dte og p\u00e5virker det mentale. Der er ogs\u00e5 faktorer i forhold til kroppen, der p\u00e5virker, hvor nemt det er at blive et talent. Det er for eksempel bare nemmere at blive god til basketball, hvis du er h\u00f8j. Det er ikke altafg\u00f8rende, men det er en medf\u00f8dt faktor, der g\u00f8r processen nemmere.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"Gagn\u00e9s\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Gagn\u00e9s differentierede model for begavelse og talent.<\/figcaption>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/figure>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Model er l\u00e5nt fra e-bogsantologien “Nye vinkler p\u00e5 erhvervsp\u00e6dagogik” (2021, Systime og Hans Reitzels forlag), kapitel 4 af Ulla Nistrup og Jette Larsen: “Talentudvikling – hvorfor det, og hvad er talent?”<\/em><\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Fra at have en medf\u00f8dt evne og begavelse til at blive et talent, skal man arbejde for det gennem en udviklingsproces. Skal man f.eks. v\u00e6re en fantastisk maler, skal man male mange malerier (aktiviteter), og man skal \u00f8ve sig konstant for at blive bedre (fremskridt). Det kr\u00e6ver tid, energi og mange gange ogs\u00e5 \u00f8konomi (investering).<\/p>

Udvikler h\u00f8jtbegavede sig altid til talenter?<\/h4>

Udviklingsprocessen g\u00e5r dog ikke bare i gang af sig selv. Der skal noget til at s\u00e6tte den i gang: Katalysatorerne, som er\u00a0delt i to. Dem, der kommer udefra (omgivelserne), og dem der kommer indefra (personlighedstr\u00e6k).<\/span><\/p>

Mozarts far var komponist, s\u00e5 han havde et cembalo i hjemmet og for\u00e6ldre, der st\u00f8ttede og opmuntrede ham i sin interesse og evne indenfor musikken. Han var aldrig begyndt at komponere selv i en alder af fem \u00e5r, hvis der ikke havde v\u00e6ret et musikinstrument i hjemmet, og for\u00e6ldrene ikke st\u00f8ttede ham i interessen. Det er omgivelsernes indflydelse p\u00e5 udviklingsprocessen.<\/p>

N\u00e5r det kommer til personlighedstr\u00e6k, kan det v\u00e6re, at det h\u00f8jtbegavede barn er s\u00e5 perfektionistisk, at han eller hun ikke t\u00f8r fejle. Det g\u00f8r udviklingsprocessen langsom. Er man umotiveret for at \u00f8ve sig igen og igen for at blive bedre, ja, s\u00e5 stopper udviklingsprocessen typisk. Det handler alts\u00e5 om indsats \u2013 ogs\u00e5 som h\u00f8jtbegavet.<\/p>

Det er to af de store udfordringer, vi typisk ser hos h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn, og vi kan hj\u00e6lpe med dem begge. For det er vores ansvar at skabe et rum, hvor det at fejle er en del af udviklingen, og vi skal tilbyde undervisning,<\/a><\/span> hvor den h\u00f8jtbegavede elev motiveres gennem de fremskridt, der g\u00f8res (selvmotivation og succes).<\/p>

Skal de h\u00f8jtbegavede udvikle sig til talenter, kr\u00e6ver det derfor en stor portion held (chancefaktorer) i b\u00e5de ens indre liv og milj\u00f8et omkring. Vores institutions- og skolesystem spiller derfor<\/span> en enorm vigtig rolle i at hj\u00e6lpe alle b\u00f8rn med at blive s\u00e5 gode, som de kan.\u00a0<\/span><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

F\u00e5 hj\u00e6lp til at skabe talenter<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Vi har hele v\u00e6rkt\u00f8jskassen klar til jer i et High Performance forl\u00f8b<\/span><\/a>, hvor I bliver kl\u00e6dt p\u00e5 til at se de h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn og skabe rammerne for deres udviklingsproces.\u00a0<\/p>

Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"Om\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t