{"id":3562,"date":"2021-03-17T10:12:09","date_gmt":"2021-03-17T09:12:09","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/?page_id=3562"},"modified":"2024-06-03T09:43:59","modified_gmt":"2024-06-03T07:43:59","slug":"soskende","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/soskende\/","title":{"rendered":"Artikel: H\u00f8j begavelse hos s\u00f8skende"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

H\u00f8j begavelse hos s\u00f8skende<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Den f\u00f8rstef\u00f8dte dreng kender vi bedst<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

N\u00e5r for\u00e6ldre f\u00f8rst begynder at mist\u00e6nke, at deres barn er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 vil det i stort set alle tilf\u00e6lde v\u00e6re det \u00e6ldste barn, de t\u00e6nker p\u00e5. De g\u00e5r p\u00e5 nettet, l\u00e6ser og sp\u00f8rger andre for\u00e6ldre, og ja ofte kan mistanken verificeres. Deres \u00e6ldste er h\u00f8jtbegavet.<\/p>

Det sker i h\u00f8jere grad for for\u00e6ldrene til drenge end piger, hvilket betyder, at de h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn, vi typisk ser og h\u00f8rer om, er f\u00f8rstef\u00f8dte drengeb\u00f8rn.
Hvorfor egentlig det?<\/p>

Jo, det ene handler om k\u00f8nsfordelingen og interesser. Piger er mere tilb\u00f8jelige til at kamuflere deres intelligens<\/span><\/a> og tilpasse sig det sociale samspil, s\u00e5dan at de ikke opdages. De form\u00e5r oftere at falde i baggrunden og g\u00e5 under radaren. Samtidig har vi en kulturel forventning om, at piger opf\u00f8rer sig p\u00e6nt og har orden i deres ting, s\u00e5 derfor skiller de sig ofte heller ikke ud.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Det andet handler om r\u00e6kkef\u00f8lgen, man er f\u00f8dt i. Som du m\u00e5ske allerede ved, s\u00e5 p\u00e5virker vores nummer i r\u00e6kkef\u00f8lgen af s\u00f8skende, hvordan vores personlighed bliver. Oftest er det \u00e6ldste barn mere str\u00e6bsomt, perfektionistisk, struktureret og kritisk. Det er en personlighed, der passer godt ind i vores tanker om intelligens, og som ogs\u00e5 er omr\u00e5der, der bliver endnu tydeligere ved at h\u00f8jtbegavet \u00e6ldste-barn.<\/p>

Det \u00e6ldste barn er allerede centrum af verden, n\u00e5r barn nummer to kommer til, og der skal til at ske et skift i familiedynamikken. Helt instinktivt p\u00e5tager barn nummer to sig derfor ofte den fuldst\u00e6ndig modsatte rolle af det f\u00f8rste barn for at \u2019passe ind\u2019 i familien. S\u00e5 hvor den \u00e6ldste oftest er ordentlig og pligtopfyldende, vil barn nummer to typisk v\u00e6re mere rebelsk og kreativt t\u00e6nkende. Man ser derfor ikke n\u00f8dvendigvis intelligensen p\u00e5 samme m\u00e5de \u2013 og den skjuler sig godt, hvis den er s\u00e6rligt tydelig hos den \u00e6ldste.

H\u00f8j begavelse er ofte arveligt<\/strong><\/p>

Ikke desto mindre har unders\u00f8gelser vist at h\u00f8j begavelse l\u00f8ber i familien. Omkring 75% af alle s\u00f8skende i en s\u00f8skendeflok ligger \u00e9n standardafvigelse<\/span><\/a> indenfor hinanden, og oftest ligger mor, far og bedstefor\u00e6ldre heller ikke mere end en standardafvigelse fra hinanden.<\/p>

Derfor er det vigtigt at se p\u00e5 familieforholdene, n\u00e5r man screener for h\u00f8j begavelse i sin klasse og medt\u00e6nker, hvordan s\u00f8skendeforholdene og deres personlighed er.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Artikel baseret p\u00e5 pointer og forskningsresultater pr\u00e6senteret i bogen “Giftedness 101” af Linda Kreger Silverman (2012)<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Bliv skarpere p\u00e5 screening<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Gennem et foredrag<\/span><\/a> kan vi g\u00f8re alle jeres undervisere skarpere p\u00e5 at genkende de h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn, uanset hvad nummer de har i s\u00f8skendeflokken.\u00a0<\/p>

Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"Om\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t