Drengen, der gemte sin \nh\u00f8je begavelse<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tLige uden for Odder, p\u00e5 en ganske lille skole, gik Benjamin i 4. klasse. En glad dreng med krudt i m\u00e5sen, s\u00e5 snart klokken ringede ud. Nu skulle der spilles fodbold!<\/p>
I timerne var han stille og umotiveret. Han sprang over, hvor g\u00e6rdet var lavest, og lod som om, at han intet kunne. Han sagde intet i timerne, og n\u00e5r l\u00e6reren gennemgik noget p\u00e5 tavlen, sad han med blikket ind i v\u00e6ggen \u2013 fordybet i sine egne tanker.<\/a><\/p>I dansk l\u00e6ste han gr\u00f8nne dingo-b\u00f8ger, og i matematik beklagede han sig over sv\u00e6rhedsgraden, n\u00e5r han skulle l\u00f8se andet end plus og minus-stykker.\u00a0<\/p>
De fleste l\u00e6rere ville nok betragte Benjamin som gennemsnitlig eller m\u00e5ske endda under.<\/span><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDet l\u00e6rerne ogs\u00e5 oplevede var, at Benjamin ofte havde n\u00e6svise kommentarer, n\u00e5r noget for ham var indlysende. At han kunne uddebattere sine l\u00e6rere og fik sin vilje ganske nemt. At han<\/span> br\u00f8d fuldst\u00e6ndig gr\u00e6dende sammen, n\u00e5r nogen sn\u00f8d i spil, og at han generelt undgik<\/span> smalltalk med klassekammerater.
<\/span>Men bag den underydende facade i skolen skete der en masse, som Benjamin gjorde alt for at skjule. Han \u00f8nskede s\u00e5 inderligt at v\u00e6re en del af f\u00e6llesskabet og gruppen, at han hellere gik p\u00e5 kompromis med sig selv og sin begavelse. <\/span><\/p>\nL\u00e6rerne s\u00e5 ikke kendetegnene p\u00e5 h\u00f8j begavelse<\/h4>\n
Derfor s\u00e5 l\u00e6rerne I f\u00f8rste omgang heller ikke kendetegnene<\/a><\/span> p\u00e5, at Benjamin er h\u00f8jt begavet. De s\u00e5 ikke<\/span>, fordi de dengang ikke vidste, at det kunne v\u00e6re tegn p\u00e5 h\u00f8j begavelse, hvordan<\/span> Benjamins \u00f8jne b<\/span>r\u00e6ndte af iver, n\u00e5r der skulle l\u00e6res nyt \u2013 men slukkede igen, s\u00e5 snart klassen fik brug for gentagelser. Hvor nemt han<\/span> havde ved opgaver i nye fagomr\u00e5der, han ikke var blevet introduceret til. Hvordan han logisk kunne<\/span> udlede svarene p\u00e5 mange hovedregningsopgaver fra 7. klasse og hjemme l\u00e6ste<\/span> Narnia-b\u00f8gerne uden hj\u00e6lp eller st\u00f8tte.<\/span> <\/span><\/p>\nFor at h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn som Benjamin kan trives b\u00e5de fagligt og socialt i skolen, er der brug for en anderledes tilgang til undervisningen. Man skal forst\u00e5, hvor meget der er p\u00e5 spil for Benjamin. Det er derfor afg\u00f8rende, at du kender til b\u00e5de forsiden og bagsiden af begavelsesmedaljen. <\/span><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6r at genkende b\u00f8rn som Benjamin<\/a><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Lige uden for Odder, p\u00e5 en ganske lille skole, gik Benjamin i 4. klasse. En glad dreng med krudt i m\u00e5sen, s\u00e5 snart klokken ringede ud. Nu skulle der spilles fodbold!<\/p>
I timerne var han stille og umotiveret. Han sprang over, hvor g\u00e6rdet var lavest, og lod som om, at han intet kunne. Han sagde intet i timerne, og n\u00e5r l\u00e6reren gennemgik noget p\u00e5 tavlen, sad han med blikket ind i v\u00e6ggen \u2013 fordybet i sine egne tanker.<\/a><\/p> I dansk l\u00e6ste han gr\u00f8nne dingo-b\u00f8ger, og i matematik beklagede han sig over sv\u00e6rhedsgraden, n\u00e5r han skulle l\u00f8se andet end plus og minus-stykker.\u00a0<\/p> De fleste l\u00e6rere ville nok betragte Benjamin som gennemsnitlig eller m\u00e5ske endda under.<\/span><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Det l\u00e6rerne ogs\u00e5 oplevede var, at Benjamin ofte havde n\u00e6svise kommentarer, n\u00e5r noget for ham var indlysende. At han kunne uddebattere sine l\u00e6rere og fik sin vilje ganske nemt. At han<\/span> br\u00f8d fuldst\u00e6ndig gr\u00e6dende sammen, n\u00e5r nogen sn\u00f8d i spil, og at han generelt undgik<\/span> smalltalk med klassekammerater. Derfor s\u00e5 l\u00e6rerne I f\u00f8rste omgang heller ikke kendetegnene<\/a><\/span> p\u00e5, at Benjamin er h\u00f8jt begavet. De s\u00e5 ikke<\/span>, fordi de dengang ikke vidste, at det kunne v\u00e6re tegn p\u00e5 h\u00f8j begavelse, hvordan<\/span> Benjamins \u00f8jne b<\/span>r\u00e6ndte af iver, n\u00e5r der skulle l\u00e6res nyt \u2013 men slukkede igen, s\u00e5 snart klassen fik brug for gentagelser. Hvor nemt han<\/span> havde ved opgaver i nye fagomr\u00e5der, han ikke var blevet introduceret til. Hvordan han logisk kunne<\/span> udlede svarene p\u00e5 mange hovedregningsopgaver fra 7. klasse og hjemme l\u00e6ste<\/span> Narnia-b\u00f8gerne uden hj\u00e6lp eller st\u00f8tte.<\/span> <\/span><\/p>\n For at h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn som Benjamin kan trives b\u00e5de fagligt og socialt i skolen, er der brug for en anderledes tilgang til undervisningen. Man skal forst\u00e5, hvor meget der er p\u00e5 spil for Benjamin. Det er derfor afg\u00f8rende, at du kender til b\u00e5de forsiden og bagsiden af begavelsesmedaljen. <\/span><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t
<\/span>Men bag den underydende facade i skolen skete der en masse, som Benjamin gjorde alt for at skjule. Han \u00f8nskede s\u00e5 inderligt at v\u00e6re en del af f\u00e6llesskabet og gruppen, at han hellere gik p\u00e5 kompromis med sig selv og sin begavelse. <\/span><\/p>\nL\u00e6rerne s\u00e5 ikke kendetegnene p\u00e5 h\u00f8j begavelse<\/h4>\n
L\u00e6r at genkende b\u00f8rn som Benjamin<\/a><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t