H\u00f8jtbegavede elever ender ofte som hj\u00e6lpel\u00e6rere<\/h2><\/h2><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/section><\/div><\/div><\/div><\/article><\/div><\/div><\/div><\/div><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVi har vist alle st\u00e5et der som l\u00e6rere: En h\u00f8jtbegavet elev er blevet f\u00e6rdig en del f\u00f8r resten af klassen og skal nu s\u00e6ttes i gang med noget nyt, men hvad?<\/p>
Oftest falder l\u00f8sningen p\u00e5 lignende ekstraopgaver, som vi ved demotiverer eleven, eller ogs\u00e5 tyr vi til, at eleven kan hj\u00e6lpe de andre.<\/p>
Det g\u00f8r vi i troen p\u00e5, at det hj\u00e6lper den h\u00f8jtbegavede elev til at blive bedre til det faglige, n\u00e5r eleven kan l\u00e6re fra sig.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tBrug kun hj\u00e6lpel\u00e6rere i undervisningen, n\u00e5r du har styr p\u00e5:\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvad er form\u00e5let med aktiviteten?\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvad er de faglige m\u00e5l for eleven?\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvor stor en del af undervisningstiden er det okay, at eleven bruger p\u00e5 at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer?\u00a0<\/p>
Det g\u00e6lder b\u00e5de, n\u00e5r du bruger eleven som ekspert og til andre undervisningsrelaterede aktiviteter.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVi t\u00e6nker m\u00e5ske ogs\u00e5, at det s\u00e6tter eleven i et bedre lys som den hj\u00e6lpsomme og omsorgsfulde, der bidrager til klassen, og s\u00e5 vil det styrke barnets relationer til klassekammeraterne og forbedre gruppesamarbejdet.<\/p>\n
<\/p>\n
At v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer kan p\u00e5virke relationen til de andre i klassen<\/strong>
<\/p>\nFor det h\u00f8jtbegavede barn er tiden som hj\u00e6lpel\u00e6rer ofte spildtid, n\u00e5r det kommer til det rent fag-faglige. Eleven har styr p\u00e5 stoffet, og opgaverne har sandsynligvis v\u00e6ret for lette i forhold til elevens niveau, siden der er tid til at g\u00e5 rundt og v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer. Desuden t\u00e6nker h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn anderledes end de fleste andre b\u00f8rn, og derfor kan det v\u00e6re sv\u00e6rt for eleven at give en reel hj\u00e6lp til de andre \u2013 for selvom barnet har styr p\u00e5 stoffet og er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 har et barn ikke de forn\u00f8dne didaktiske kompetencer til at give en meningsfuld hj\u00e6lp.<\/p>\n
S\u00e5 hverken det h\u00f8jtbegavede barn eller eleven, der hj\u00e6lpes, f\u00e5r noget ud af hj\u00e6lpen. Samtidig vil du som l\u00e6rer misse vigtige tegn p\u00e5, hvad eleverne generelt skal bruge mere hj\u00e6lp til, hvor du skal s\u00e6tte ekstra ind, eller hvor der er behov for at arbejde mere i dybden med stoffet. For det h\u00f8jtbegavede barn har l\u00f8st opgaven for dem.<\/p>\n
At v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer kan ogs\u00e5 p\u00e5virke relationen<\/a><\/span> til de andre i klassen. Som hj\u00e6lpel\u00e6rer bliver man udstillet og positioneret i en bestemt rolle. Barnet risikerer at blive gjort til en Kloge\u00e5ge, de andre ikke vil have hj\u00e6lp af, fordi det udfordrer deres egen position som sej, dygtig eller smart. En anden udfordring kan v\u00e6re, at du som l\u00e6rer ikke er bevidst om det sociale hieraki i klassen, hvor det h\u00f8jtbegavede barn st\u00e5r nederst og yderst p\u00e5 grund af sin anderledeshed. Derfor er du heller ikke bevidst om, hvor gr\u00e6nseoverskridende det er for det h\u00f8jtbegavede barn, at hj\u00e6lpe at skulle hj\u00e6lpe en, der lige har mobbet dig og f\u00e5et dig til at gr\u00e6de. <\/p>\nNogle h\u00f8jtbegavede elever vil gerne v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rere<\/strong>
<\/p>\nDer findes helt sikkert elever, der elsker at g\u00e5 rundt og hj\u00e6lpe de andre med opgaverne, n\u00e5r de selv er f\u00e6rdige. Det kan som l\u00e6rer f\u00f8les helt fantastisk, at de har den iver for at hj\u00e6lpe \u2013 og man slipper selv for at bekymre sig om, hvad man skal s\u00e6tte dem til \u2013 og nogle gange kan det v\u00e6re fint at bruge en hj\u00e6lpel\u00e6rer, men du skal som l\u00e6rer kraftigt overveje hvorn\u00e5r, hvordan og hvor stor en del af undervisningstiden, eleven bruger p\u00e5 at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer.<\/p>\n
Der er to m\u00e5der at bruge elev-hj\u00e6lpel\u00e6rere p\u00e5, der b\u00e5de er gode og v\u00e6rdiskabende for dig, barnet og klassen: Den ene m\u00e5de er at bruge den h\u00f8jtbegavede elev som ekspert. Det er rigtig fint at fremh\u00e6ve ham eller hende i forhold til viden og kompetencer, du ikke selv besidder, hvad enten det er at f\u00e5 smartboardet til at virke eller give et kort og fagligt relevant opl\u00e6g. Brug de kompetencer og interesser den h\u00f8jtbegavede elev har.<\/p>\n
Den anden m\u00e5de er, at det har et fagligt form\u00e5l og m\u00e5l at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer. Er det for eksempel l\u00e6sning i de sm\u00e5 klasser, s\u00e5 l\u00e6rer hverken hj\u00e6lpel\u00e6reren eller den h\u00f8jtbegavede elev noget af, at vedkommende g\u00e5r rundt og siger \u201dDer st\u00e5r plantage\u201d og s\u00e5 g\u00e5r videre til den n\u00e6ste. Til geng\u00e6ld kan eleven l\u00e6re en masse af at l\u00e6se h\u00f8jt for andre. Her kan form\u00e5let v\u00e6re at \u00f8ve h\u00f8jtl\u00e6sning, og m\u00e5let er, at eleven med h\u00f8j begavelse kan l\u00e6se langsomt og tydeligt med ophold ved punktummer. Her giver det mening og v\u00e6rdi for b\u00e5de afsender og modtager.<\/p>\n
S\u00e5 hvis dit form\u00e5l med at bruge den h\u00f8jtbegavede elev som hj\u00e6lpel\u00e6rer blot er at hj\u00e6lpe dig, er det ikke godt nok. Der b\u00f8r<\/em> v\u00e6re et m\u00e5l for ham eller hende i at hj\u00e6lpe, ellers er det fagligt spild af tid.<\/p>\nOg s\u00e5 skal vi som l\u00e6rere huske p\u00e5, at har vi elever, der konsekvent bliver f\u00e6rdige meget f\u00f8r tid, s\u00e5 er det et signal om, at vi skal til at se mere p\u00e5 vores undervisningsdifferentiering<\/span><\/a>. N\u00e5r differentieringen er optimal, er alle elever f\u00e6rdige omtrent p\u00e5 samme tid – og der er derfor ingen elever, der har tid til at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tStyrk undervisningsdifferentieringen<\/a><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t1-2-3 differentiering er et fantastisk v\u00e6rkt\u00f8j til at g\u00f8re planl\u00e6gningen og differentieringen af undervisningen let, overskuelig og hurtig. P\u00e5 en temadag<\/span><\/a> med os l\u00e6rer I at bruge det i jeres egen praksis.\u00a0\u00a0<\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tUndervisningsdifferentiering
<\/strong>Jo bedre vores differentiering fungerer, jo mindre tid er der til at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer for andre.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDen politiske aftale
<\/strong>Som skole skal vi nu identificere h\u00f8jtbegavede elever og tilbyde dem udviklende undervisning.<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tRelationer i skolen
<\/strong>For alle er det vigtigt at passe ind i et f\u00e6llesskab, men n\u00e5r man er anderledes, kan det v\u00e6re sv\u00e6rt.\u00a0<\/a>
<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"H\u00f8jtbegavede elever ender ofte som hj\u00e6lpel\u00e6rere Vi har vist alle st\u00e5et der som l\u00e6rere: En h\u00f8jtbegavet elev er blevet f\u00e6rdig en del f\u00f8r resten af […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"class_list":["post-3578","page","type-page","status-publish","hentry"],"aioseo_notices":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3578"}],"version-history":[{"count":74,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7709,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578\/revisions\/7709"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3578"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
H\u00f8jtbegavede elever ender ofte som hj\u00e6lpel\u00e6rere<\/h2><\/h2><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/section><\/div><\/div><\/div><\/article><\/div><\/div><\/div><\/div><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVi har vist alle st\u00e5et der som l\u00e6rere: En h\u00f8jtbegavet elev er blevet f\u00e6rdig en del f\u00f8r resten af klassen og skal nu s\u00e6ttes i gang med noget nyt, men hvad?<\/p>
Oftest falder l\u00f8sningen p\u00e5 lignende ekstraopgaver, som vi ved demotiverer eleven, eller ogs\u00e5 tyr vi til, at eleven kan hj\u00e6lpe de andre.<\/p>
Det g\u00f8r vi i troen p\u00e5, at det hj\u00e6lper den h\u00f8jtbegavede elev til at blive bedre til det faglige, n\u00e5r eleven kan l\u00e6re fra sig.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tBrug kun hj\u00e6lpel\u00e6rere i undervisningen, n\u00e5r du har styr p\u00e5:\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvad er form\u00e5let med aktiviteten?\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvad er de faglige m\u00e5l for eleven?\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvor stor en del af undervisningstiden er det okay, at eleven bruger p\u00e5 at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer?\u00a0<\/p>
Det g\u00e6lder b\u00e5de, n\u00e5r du bruger eleven som ekspert og til andre undervisningsrelaterede aktiviteter.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVi t\u00e6nker m\u00e5ske ogs\u00e5, at det s\u00e6tter eleven i et bedre lys som den hj\u00e6lpsomme og omsorgsfulde, der bidrager til klassen, og s\u00e5 vil det styrke barnets relationer til klassekammeraterne og forbedre gruppesamarbejdet.<\/p>\n
<\/p>\n
At v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer kan p\u00e5virke relationen til de andre i klassen<\/strong>
<\/p>\nFor det h\u00f8jtbegavede barn er tiden som hj\u00e6lpel\u00e6rer ofte spildtid, n\u00e5r det kommer til det rent fag-faglige. Eleven har styr p\u00e5 stoffet, og opgaverne har sandsynligvis v\u00e6ret for lette i forhold til elevens niveau, siden der er tid til at g\u00e5 rundt og v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer. Desuden t\u00e6nker h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn anderledes end de fleste andre b\u00f8rn, og derfor kan det v\u00e6re sv\u00e6rt for eleven at give en reel hj\u00e6lp til de andre \u2013 for selvom barnet har styr p\u00e5 stoffet og er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 har et barn ikke de forn\u00f8dne didaktiske kompetencer til at give en meningsfuld hj\u00e6lp.<\/p>\n
S\u00e5 hverken det h\u00f8jtbegavede barn eller eleven, der hj\u00e6lpes, f\u00e5r noget ud af hj\u00e6lpen. Samtidig vil du som l\u00e6rer misse vigtige tegn p\u00e5, hvad eleverne generelt skal bruge mere hj\u00e6lp til, hvor du skal s\u00e6tte ekstra ind, eller hvor der er behov for at arbejde mere i dybden med stoffet. For det h\u00f8jtbegavede barn har l\u00f8st opgaven for dem.<\/p>\n
At v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer kan ogs\u00e5 p\u00e5virke relationen<\/a><\/span> til de andre i klassen. Som hj\u00e6lpel\u00e6rer bliver man udstillet og positioneret i en bestemt rolle. Barnet risikerer at blive gjort til en Kloge\u00e5ge, de andre ikke vil have hj\u00e6lp af, fordi det udfordrer deres egen position som sej, dygtig eller smart. En anden udfordring kan v\u00e6re, at du som l\u00e6rer ikke er bevidst om det sociale hieraki i klassen, hvor det h\u00f8jtbegavede barn st\u00e5r nederst og yderst p\u00e5 grund af sin anderledeshed. Derfor er du heller ikke bevidst om, hvor gr\u00e6nseoverskridende det er for det h\u00f8jtbegavede barn, at hj\u00e6lpe at skulle hj\u00e6lpe en, der lige har mobbet dig og f\u00e5et dig til at gr\u00e6de. <\/p>\nNogle h\u00f8jtbegavede elever vil gerne v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rere<\/strong>
<\/p>\nDer findes helt sikkert elever, der elsker at g\u00e5 rundt og hj\u00e6lpe de andre med opgaverne, n\u00e5r de selv er f\u00e6rdige. Det kan som l\u00e6rer f\u00f8les helt fantastisk, at de har den iver for at hj\u00e6lpe \u2013 og man slipper selv for at bekymre sig om, hvad man skal s\u00e6tte dem til \u2013 og nogle gange kan det v\u00e6re fint at bruge en hj\u00e6lpel\u00e6rer, men du skal som l\u00e6rer kraftigt overveje hvorn\u00e5r, hvordan og hvor stor en del af undervisningstiden, eleven bruger p\u00e5 at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer.<\/p>\n
Der er to m\u00e5der at bruge elev-hj\u00e6lpel\u00e6rere p\u00e5, der b\u00e5de er gode og v\u00e6rdiskabende for dig, barnet og klassen: Den ene m\u00e5de er at bruge den h\u00f8jtbegavede elev som ekspert. Det er rigtig fint at fremh\u00e6ve ham eller hende i forhold til viden og kompetencer, du ikke selv besidder, hvad enten det er at f\u00e5 smartboardet til at virke eller give et kort og fagligt relevant opl\u00e6g. Brug de kompetencer og interesser den h\u00f8jtbegavede elev har.<\/p>\n
Den anden m\u00e5de er, at det har et fagligt form\u00e5l og m\u00e5l at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer. Er det for eksempel l\u00e6sning i de sm\u00e5 klasser, s\u00e5 l\u00e6rer hverken hj\u00e6lpel\u00e6reren eller den h\u00f8jtbegavede elev noget af, at vedkommende g\u00e5r rundt og siger \u201dDer st\u00e5r plantage\u201d og s\u00e5 g\u00e5r videre til den n\u00e6ste. Til geng\u00e6ld kan eleven l\u00e6re en masse af at l\u00e6se h\u00f8jt for andre. Her kan form\u00e5let v\u00e6re at \u00f8ve h\u00f8jtl\u00e6sning, og m\u00e5let er, at eleven med h\u00f8j begavelse kan l\u00e6se langsomt og tydeligt med ophold ved punktummer. Her giver det mening og v\u00e6rdi for b\u00e5de afsender og modtager.<\/p>\n
S\u00e5 hvis dit form\u00e5l med at bruge den h\u00f8jtbegavede elev som hj\u00e6lpel\u00e6rer blot er at hj\u00e6lpe dig, er det ikke godt nok. Der b\u00f8r<\/em> v\u00e6re et m\u00e5l for ham eller hende i at hj\u00e6lpe, ellers er det fagligt spild af tid.<\/p>\nOg s\u00e5 skal vi som l\u00e6rere huske p\u00e5, at har vi elever, der konsekvent bliver f\u00e6rdige meget f\u00f8r tid, s\u00e5 er det et signal om, at vi skal til at se mere p\u00e5 vores undervisningsdifferentiering<\/span><\/a>. N\u00e5r differentieringen er optimal, er alle elever f\u00e6rdige omtrent p\u00e5 samme tid – og der er derfor ingen elever, der har tid til at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tStyrk undervisningsdifferentieringen<\/a><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t1-2-3 differentiering er et fantastisk v\u00e6rkt\u00f8j til at g\u00f8re planl\u00e6gningen og differentieringen af undervisningen let, overskuelig og hurtig. P\u00e5 en temadag<\/span><\/a> med os l\u00e6rer I at bruge det i jeres egen praksis.\u00a0\u00a0<\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tUndervisningsdifferentiering
<\/strong>Jo bedre vores differentiering fungerer, jo mindre tid er der til at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer for andre.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDen politiske aftale
<\/strong>Som skole skal vi nu identificere h\u00f8jtbegavede elever og tilbyde dem udviklende undervisning.<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tRelationer i skolen
<\/strong>For alle er det vigtigt at passe ind i et f\u00e6llesskab, men n\u00e5r man er anderledes, kan det v\u00e6re sv\u00e6rt.\u00a0<\/a>
<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"H\u00f8jtbegavede elever ender ofte som hj\u00e6lpel\u00e6rere Vi har vist alle st\u00e5et der som l\u00e6rere: En h\u00f8jtbegavet elev er blevet f\u00e6rdig en del f\u00f8r resten af […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"class_list":["post-3578","page","type-page","status-publish","hentry"],"aioseo_notices":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3578"}],"version-history":[{"count":74,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7709,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578\/revisions\/7709"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3578"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
Vi har vist alle st\u00e5et der som l\u00e6rere: En h\u00f8jtbegavet elev er blevet f\u00e6rdig en del f\u00f8r resten af klassen og skal nu s\u00e6ttes i gang med noget nyt, men hvad?<\/p>
Oftest falder l\u00f8sningen p\u00e5 lignende ekstraopgaver, som vi ved demotiverer eleven, eller ogs\u00e5 tyr vi til, at eleven kan hj\u00e6lpe de andre.<\/p>
Det g\u00f8r vi i troen p\u00e5, at det hj\u00e6lper den h\u00f8jtbegavede elev til at blive bedre til det faglige, n\u00e5r eleven kan l\u00e6re fra sig.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Brug kun hj\u00e6lpel\u00e6rere i undervisningen, n\u00e5r du har styr p\u00e5:\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvad er form\u00e5let med aktiviteten?\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvad er de faglige m\u00e5l for eleven?\u00a0<\/p>
\u00a0– Hvor stor en del af undervisningstiden er det okay, at eleven bruger p\u00e5 at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer?\u00a0<\/p>
Det g\u00e6lder b\u00e5de, n\u00e5r du bruger eleven som ekspert og til andre undervisningsrelaterede aktiviteter.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t Vi t\u00e6nker m\u00e5ske ogs\u00e5, at det s\u00e6tter eleven i et bedre lys som den hj\u00e6lpsomme og omsorgsfulde, der bidrager til klassen, og s\u00e5 vil det styrke barnets relationer til klassekammeraterne og forbedre gruppesamarbejdet.<\/p>\n <\/p>\n At v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer kan p\u00e5virke relationen til de andre i klassen<\/strong> For det h\u00f8jtbegavede barn er tiden som hj\u00e6lpel\u00e6rer ofte spildtid, n\u00e5r det kommer til det rent fag-faglige. Eleven har styr p\u00e5 stoffet, og opgaverne har sandsynligvis v\u00e6ret for lette i forhold til elevens niveau, siden der er tid til at g\u00e5 rundt og v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer. Desuden t\u00e6nker h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn anderledes end de fleste andre b\u00f8rn, og derfor kan det v\u00e6re sv\u00e6rt for eleven at give en reel hj\u00e6lp til de andre \u2013 for selvom barnet har styr p\u00e5 stoffet og er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 har et barn ikke de forn\u00f8dne didaktiske kompetencer til at give en meningsfuld hj\u00e6lp.<\/p>\n S\u00e5 hverken det h\u00f8jtbegavede barn eller eleven, der hj\u00e6lpes, f\u00e5r noget ud af hj\u00e6lpen. Samtidig vil du som l\u00e6rer misse vigtige tegn p\u00e5, hvad eleverne generelt skal bruge mere hj\u00e6lp til, hvor du skal s\u00e6tte ekstra ind, eller hvor der er behov for at arbejde mere i dybden med stoffet. For det h\u00f8jtbegavede barn har l\u00f8st opgaven for dem.<\/p>\n At v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer kan ogs\u00e5 p\u00e5virke relationen<\/a><\/span> til de andre i klassen. Som hj\u00e6lpel\u00e6rer bliver man udstillet og positioneret i en bestemt rolle. Barnet risikerer at blive gjort til en Kloge\u00e5ge, de andre ikke vil have hj\u00e6lp af, fordi det udfordrer deres egen position som sej, dygtig eller smart. En anden udfordring kan v\u00e6re, at du som l\u00e6rer ikke er bevidst om det sociale hieraki i klassen, hvor det h\u00f8jtbegavede barn st\u00e5r nederst og yderst p\u00e5 grund af sin anderledeshed. Derfor er du heller ikke bevidst om, hvor gr\u00e6nseoverskridende det er for det h\u00f8jtbegavede barn, at hj\u00e6lpe at skulle hj\u00e6lpe en, der lige har mobbet dig og f\u00e5et dig til at gr\u00e6de. <\/p>\n Nogle h\u00f8jtbegavede elever vil gerne v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rere<\/strong> Der findes helt sikkert elever, der elsker at g\u00e5 rundt og hj\u00e6lpe de andre med opgaverne, n\u00e5r de selv er f\u00e6rdige. Det kan som l\u00e6rer f\u00f8les helt fantastisk, at de har den iver for at hj\u00e6lpe \u2013 og man slipper selv for at bekymre sig om, hvad man skal s\u00e6tte dem til \u2013 og nogle gange kan det v\u00e6re fint at bruge en hj\u00e6lpel\u00e6rer, men du skal som l\u00e6rer kraftigt overveje hvorn\u00e5r, hvordan og hvor stor en del af undervisningstiden, eleven bruger p\u00e5 at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer.<\/p>\n Der er to m\u00e5der at bruge elev-hj\u00e6lpel\u00e6rere p\u00e5, der b\u00e5de er gode og v\u00e6rdiskabende for dig, barnet og klassen: Den ene m\u00e5de er at bruge den h\u00f8jtbegavede elev som ekspert. Det er rigtig fint at fremh\u00e6ve ham eller hende i forhold til viden og kompetencer, du ikke selv besidder, hvad enten det er at f\u00e5 smartboardet til at virke eller give et kort og fagligt relevant opl\u00e6g. Brug de kompetencer og interesser den h\u00f8jtbegavede elev har.<\/p>\n Den anden m\u00e5de er, at det har et fagligt form\u00e5l og m\u00e5l at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer. Er det for eksempel l\u00e6sning i de sm\u00e5 klasser, s\u00e5 l\u00e6rer hverken hj\u00e6lpel\u00e6reren eller den h\u00f8jtbegavede elev noget af, at vedkommende g\u00e5r rundt og siger \u201dDer st\u00e5r plantage\u201d og s\u00e5 g\u00e5r videre til den n\u00e6ste. Til geng\u00e6ld kan eleven l\u00e6re en masse af at l\u00e6se h\u00f8jt for andre. Her kan form\u00e5let v\u00e6re at \u00f8ve h\u00f8jtl\u00e6sning, og m\u00e5let er, at eleven med h\u00f8j begavelse kan l\u00e6se langsomt og tydeligt med ophold ved punktummer. Her giver det mening og v\u00e6rdi for b\u00e5de afsender og modtager.<\/p>\n S\u00e5 hvis dit form\u00e5l med at bruge den h\u00f8jtbegavede elev som hj\u00e6lpel\u00e6rer blot er at hj\u00e6lpe dig, er det ikke godt nok. Der b\u00f8r<\/em> v\u00e6re et m\u00e5l for ham eller hende i at hj\u00e6lpe, ellers er det fagligt spild af tid.<\/p>\n Og s\u00e5 skal vi som l\u00e6rere huske p\u00e5, at har vi elever, der konsekvent bliver f\u00e6rdige meget f\u00f8r tid, s\u00e5 er det et signal om, at vi skal til at se mere p\u00e5 vores undervisningsdifferentiering<\/span><\/a>. N\u00e5r differentieringen er optimal, er alle elever f\u00e6rdige omtrent p\u00e5 samme tid – og der er derfor ingen elever, der har tid til at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t 1-2-3 differentiering er et fantastisk v\u00e6rkt\u00f8j til at g\u00f8re planl\u00e6gningen og differentieringen af undervisningen let, overskuelig og hurtig. P\u00e5 en temadag<\/span><\/a> med os l\u00e6rer I at bruge det i jeres egen praksis.\u00a0\u00a0<\/p> Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Undervisningsdifferentiering Den politiske aftale Relationer i skolen H\u00f8jtbegavede elever ender ofte som hj\u00e6lpel\u00e6rere Vi har vist alle st\u00e5et der som l\u00e6rere: En h\u00f8jtbegavet elev er blevet f\u00e6rdig en del f\u00f8r resten af […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"class_list":["post-3578","page","type-page","status-publish","hentry"],"aioseo_notices":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3578"}],"version-history":[{"count":74,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7709,"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3578\/revisions\/7709"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3578"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
<\/p>\n
<\/p>\nStyrk undervisningsdifferentieringen<\/a><\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
L\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
<\/strong>Jo bedre vores differentiering fungerer, jo mindre tid er der til at v\u00e6re hj\u00e6lpel\u00e6rer for andre.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
<\/strong>Som skole skal vi nu identificere h\u00f8jtbegavede elever og tilbyde dem udviklende undervisning.<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
<\/strong>For alle er det vigtigt at passe ind i et f\u00e6llesskab, men n\u00e5r man er anderledes, kan det v\u00e6re sv\u00e6rt.\u00a0<\/a>
<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"