Visuospatial l\u00e6ring<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tN\u00e6sten 65% er visuospatialt t\u00e6nkende<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tEn stor del af dine elever l\u00e6rer sandsynligvis bedst ved hj\u00e6lp af visuospatial formidling. Det er helt normalt. Faktisk er kun omkring 30% af befolkningen auditivt (lyttende) l\u00e6rende, og omkring 5% er kin\u00e6stetisk (bev\u00e6gende) l\u00e6rende. Derfor kan tegninger, piktogrammer, modeller, billeder og anden visuel information v\u00e6re godt at bruge i undervisningen.\u00a0\u00a0<\/p>
H\u00f8jtbegavede elever er ofte visuospatialt l\u00e6rende<\/strong><\/p>Ofte er de h\u00f8jtbegavede elever i stand til p\u00e5 f\u00e5 \u00f8jeblikke at skabe sig et komplekst billede og arbejde ud fra det. De forst\u00e5r verden ud fra et helhedsbillede, og de fortaber sig sj\u00e6ldent i detaljer, f\u00f8r de bliver vigtige.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVisuospatialt l\u00e6rende elever er typisk karakteriseret ved:<\/p>
- De t\u00e6nker i overordnede billeder og fanger koncepter p\u00e5 \u00e9n gang, f\u00f8r de g\u00e5r ind i detaljerne.<\/li>
- De har en levende fantasi og er ofte gode til at komme op med overraskende og anderledes l\u00f8sninger p\u00e5 problemer.<\/li>
- De l\u00e6rer nemmere med visuelle midler fremfor auditiv information.<\/li>
- L\u00e6ringen g\u00e5r langsommere, n\u00e5r den skal klares trin-for-trin eller kr\u00e6ver mange gentagelser.<\/li>
- De har problemer med at tydeligg\u00f8re en proces for andre, da de arbejder p\u00e5 flere dele af processen samtidig.<\/li>
- De t\u00e6nker prim\u00e6rt i billeder fremfor ord.<\/li><\/ul>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDen visuospatiale sans hos de h\u00f8jtbegavede elever er ofte s\u00e5 st\u00e6rk, at de kan have udfordringer med at l\u00e6re auditivt. Fordi de samtidig er s\u00e5 gode til at forst\u00e5 det komplekse billede, trives de ogs\u00e5 skidt med det sekventielle. De har ikke brug for at l\u00e6re trin for trin p\u00e5 samme m\u00e5de, som mange andre elever har.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede elev trives langt bedre med at f\u00e5 at vide, hvordan slutproduktet skal se ud og selv skabe det derudfra. Derfor er det ogs\u00e5 bedre at lade denne gruppe elever studere papirsflyveren end at give dem en guide til, hvordan de skal folde den. De har det b\u00e5de sjovere, l\u00e6rer mere og er med denne tilgang ofte lige s\u00e5 hurtige til det som deres klassekammerater.<\/p>
Den visuospatialt l\u00e6rende elev kan ogs\u00e5 have udfordringer med det\u00a0at skrive<\/span><\/a>. For n\u00e5r de skal skrive et ord, skal de f\u00f8rst visualisere ordets mening, derefter visualisere hvordan ordet er formet i bogstaver, derefter skrive ordets bogstaver ned i den rigtige r\u00e6kkef\u00f8lge, alt imens de pr\u00f8ver at holde fast i det komplekse billede i deres tanker. Derfor kan de hurtigt tabe den r\u00f8de tr\u00e5d i skrivningen.<\/p>N\u00e5r den h\u00f8jtbegavede elev skal skrive<\/strong><\/p>At skrive kan v\u00e6re en utilfredsstillende proces for h\u00f8jtbegavede elever. For har eleven af fx tidsm\u00e6ssige \u00e5rsager blot skrevet ordet \u2019bord\u2019, s\u00e5 udtrykker det ikke det mahognifarvede langbord med sirligt snedkererede figurer langs bordkanten og med de rundbuede bordben, der ender p\u00e5 udsk\u00e5rne l\u00f8vef\u00f8dder, som de havde set i deres tanker.\u00a0<\/p>
Kombinerer man det med den h\u00f8jtbegavede elevs\u00a0tendens til perfektionisme<\/a><\/span>, kan der v\u00e6re forskel p\u00e5, hvad du som l\u00e6rer vurderer, er en god skriftlig aflevering og den oplevelse eleven har af afleveringen. For ja, historien har den rigtige sp\u00e6ndingsopbygning, genretr\u00e6kkene sidder lige i skabet, tegns\u00e6tningen er i orden men sp\u00f8rger du eleven, s\u00e5 mangler alt det sjove og l\u00e6kre – det der giver teksten farver, former, kant og g\u00f8r den unik. For det er ikke kun bordet, der m\u00e5tte n\u00f8jes med et enkelt ord, fremfor det levende billede, barnet havde. Det er hele<\/em> historien.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tArtiklen er inspireret af Linda K. Silverman, Ph.D., og Jeffrey N. Freed’s artikel her<\/strong><\/span>.<\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tGiv den visuospatialt t\u00e6nkende plads<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
N\u00e6sten 65% er visuospatialt t\u00e6nkende<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tEn stor del af dine elever l\u00e6rer sandsynligvis bedst ved hj\u00e6lp af visuospatial formidling. Det er helt normalt. Faktisk er kun omkring 30% af befolkningen auditivt (lyttende) l\u00e6rende, og omkring 5% er kin\u00e6stetisk (bev\u00e6gende) l\u00e6rende. Derfor kan tegninger, piktogrammer, modeller, billeder og anden visuel information v\u00e6re godt at bruge i undervisningen.\u00a0\u00a0<\/p>
H\u00f8jtbegavede elever er ofte visuospatialt l\u00e6rende<\/strong><\/p>Ofte er de h\u00f8jtbegavede elever i stand til p\u00e5 f\u00e5 \u00f8jeblikke at skabe sig et komplekst billede og arbejde ud fra det. De forst\u00e5r verden ud fra et helhedsbillede, og de fortaber sig sj\u00e6ldent i detaljer, f\u00f8r de bliver vigtige.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVisuospatialt l\u00e6rende elever er typisk karakteriseret ved:<\/p>
- De t\u00e6nker i overordnede billeder og fanger koncepter p\u00e5 \u00e9n gang, f\u00f8r de g\u00e5r ind i detaljerne.<\/li>
- De har en levende fantasi og er ofte gode til at komme op med overraskende og anderledes l\u00f8sninger p\u00e5 problemer.<\/li>
- De l\u00e6rer nemmere med visuelle midler fremfor auditiv information.<\/li>
- L\u00e6ringen g\u00e5r langsommere, n\u00e5r den skal klares trin-for-trin eller kr\u00e6ver mange gentagelser.<\/li>
- De har problemer med at tydeligg\u00f8re en proces for andre, da de arbejder p\u00e5 flere dele af processen samtidig.<\/li>
- De t\u00e6nker prim\u00e6rt i billeder fremfor ord.<\/li><\/ul>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDen visuospatiale sans hos de h\u00f8jtbegavede elever er ofte s\u00e5 st\u00e6rk, at de kan have udfordringer med at l\u00e6re auditivt. Fordi de samtidig er s\u00e5 gode til at forst\u00e5 det komplekse billede, trives de ogs\u00e5 skidt med det sekventielle. De har ikke brug for at l\u00e6re trin for trin p\u00e5 samme m\u00e5de, som mange andre elever har.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede elev trives langt bedre med at f\u00e5 at vide, hvordan slutproduktet skal se ud og selv skabe det derudfra. Derfor er det ogs\u00e5 bedre at lade denne gruppe elever studere papirsflyveren end at give dem en guide til, hvordan de skal folde den. De har det b\u00e5de sjovere, l\u00e6rer mere og er med denne tilgang ofte lige s\u00e5 hurtige til det som deres klassekammerater.<\/p>
Den visuospatialt l\u00e6rende elev kan ogs\u00e5 have udfordringer med det\u00a0at skrive<\/span><\/a>. For n\u00e5r de skal skrive et ord, skal de f\u00f8rst visualisere ordets mening, derefter visualisere hvordan ordet er formet i bogstaver, derefter skrive ordets bogstaver ned i den rigtige r\u00e6kkef\u00f8lge, alt imens de pr\u00f8ver at holde fast i det komplekse billede i deres tanker. Derfor kan de hurtigt tabe den r\u00f8de tr\u00e5d i skrivningen.<\/p>N\u00e5r den h\u00f8jtbegavede elev skal skrive<\/strong><\/p>At skrive kan v\u00e6re en utilfredsstillende proces for h\u00f8jtbegavede elever. For har eleven af fx tidsm\u00e6ssige \u00e5rsager blot skrevet ordet \u2019bord\u2019, s\u00e5 udtrykker det ikke det mahognifarvede langbord med sirligt snedkererede figurer langs bordkanten og med de rundbuede bordben, der ender p\u00e5 udsk\u00e5rne l\u00f8vef\u00f8dder, som de havde set i deres tanker.\u00a0<\/p>
Kombinerer man det med den h\u00f8jtbegavede elevs\u00a0tendens til perfektionisme<\/a><\/span>, kan der v\u00e6re forskel p\u00e5, hvad du som l\u00e6rer vurderer, er en god skriftlig aflevering og den oplevelse eleven har af afleveringen. For ja, historien har den rigtige sp\u00e6ndingsopbygning, genretr\u00e6kkene sidder lige i skabet, tegns\u00e6tningen er i orden men sp\u00f8rger du eleven, s\u00e5 mangler alt det sjove og l\u00e6kre – det der giver teksten farver, former, kant og g\u00f8r den unik. For det er ikke kun bordet, der m\u00e5tte n\u00f8jes med et enkelt ord, fremfor det levende billede, barnet havde. Det er hele<\/em> historien.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tArtiklen er inspireret af Linda K. Silverman, Ph.D., og Jeffrey N. Freed’s artikel her<\/strong><\/span>.<\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tGiv den visuospatialt t\u00e6nkende plads<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
En stor del af dine elever l\u00e6rer sandsynligvis bedst ved hj\u00e6lp af visuospatial formidling. Det er helt normalt. Faktisk er kun omkring 30% af befolkningen auditivt (lyttende) l\u00e6rende, og omkring 5% er kin\u00e6stetisk (bev\u00e6gende) l\u00e6rende. Derfor kan tegninger, piktogrammer, modeller, billeder og anden visuel information v\u00e6re godt at bruge i undervisningen.\u00a0\u00a0<\/p>
H\u00f8jtbegavede elever er ofte visuospatialt l\u00e6rende<\/strong><\/p> Ofte er de h\u00f8jtbegavede elever i stand til p\u00e5 f\u00e5 \u00f8jeblikke at skabe sig et komplekst billede og arbejde ud fra det. De forst\u00e5r verden ud fra et helhedsbillede, og de fortaber sig sj\u00e6ldent i detaljer, f\u00f8r de bliver vigtige.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Visuospatialt l\u00e6rende elever er typisk karakteriseret ved:<\/p> Den visuospatiale sans hos de h\u00f8jtbegavede elever er ofte s\u00e5 st\u00e6rk, at de kan have udfordringer med at l\u00e6re auditivt. Fordi de samtidig er s\u00e5 gode til at forst\u00e5 det komplekse billede, trives de ogs\u00e5 skidt med det sekventielle. De har ikke brug for at l\u00e6re trin for trin p\u00e5 samme m\u00e5de, som mange andre elever har.<\/p> Den h\u00f8jtbegavede elev trives langt bedre med at f\u00e5 at vide, hvordan slutproduktet skal se ud og selv skabe det derudfra. Derfor er det ogs\u00e5 bedre at lade denne gruppe elever studere papirsflyveren end at give dem en guide til, hvordan de skal folde den. De har det b\u00e5de sjovere, l\u00e6rer mere og er med denne tilgang ofte lige s\u00e5 hurtige til det som deres klassekammerater.<\/p> Den visuospatialt l\u00e6rende elev kan ogs\u00e5 have udfordringer med det\u00a0at skrive<\/span><\/a>. For n\u00e5r de skal skrive et ord, skal de f\u00f8rst visualisere ordets mening, derefter visualisere hvordan ordet er formet i bogstaver, derefter skrive ordets bogstaver ned i den rigtige r\u00e6kkef\u00f8lge, alt imens de pr\u00f8ver at holde fast i det komplekse billede i deres tanker. Derfor kan de hurtigt tabe den r\u00f8de tr\u00e5d i skrivningen.<\/p> N\u00e5r den h\u00f8jtbegavede elev skal skrive<\/strong><\/p> At skrive kan v\u00e6re en utilfredsstillende proces for h\u00f8jtbegavede elever. For har eleven af fx tidsm\u00e6ssige \u00e5rsager blot skrevet ordet \u2019bord\u2019, s\u00e5 udtrykker det ikke det mahognifarvede langbord med sirligt snedkererede figurer langs bordkanten og med de rundbuede bordben, der ender p\u00e5 udsk\u00e5rne l\u00f8vef\u00f8dder, som de havde set i deres tanker.\u00a0<\/p> Kombinerer man det med den h\u00f8jtbegavede elevs\u00a0tendens til perfektionisme<\/a><\/span>, kan der v\u00e6re forskel p\u00e5, hvad du som l\u00e6rer vurderer, er en god skriftlig aflevering og den oplevelse eleven har af afleveringen. For ja, historien har den rigtige sp\u00e6ndingsopbygning, genretr\u00e6kkene sidder lige i skabet, tegns\u00e6tningen er i orden men sp\u00f8rger du eleven, s\u00e5 mangler alt det sjove og l\u00e6kre – det der giver teksten farver, former, kant og g\u00f8r den unik. For det er ikke kun bordet, der m\u00e5tte n\u00f8jes med et enkelt ord, fremfor det levende billede, barnet havde. Det er hele<\/em> historien.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Artiklen er inspireret af Linda K. Silverman, Ph.D., og Jeffrey N. Freed’s artikel her<\/strong><\/span>.<\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\tGiv den visuospatialt t\u00e6nkende plads<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t