{"id":3783,"date":"2021-04-08T09:02:29","date_gmt":"2021-04-08T07:02:29","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/?page_id=3783"},"modified":"2024-09-30T14:48:33","modified_gmt":"2024-09-30T12:48:33","slug":"identifikation","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/identifikation\/","title":{"rendered":"Identifikation af h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Screeningsv\u00e6rkt\u00f8jer<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Indentifikation
af h\u00f8jtbegavede elever<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Test og screening\u200b for h\u00f8j begavelse<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Fra august 2024 er det obligatorisk for skolen at screene for tegn p\u00e5 h\u00f8j begavelse i 1. klasse.

Du kan l\u00e6se meget mere om det nye screeningsv\u00e6rkt\u00f8j p\u00e5\u00a0emu.dk<\/a>, hvor du ogs\u00e5 kan downloade redskabet.<\/p>

N\u00e5r man vil blive klogere p\u00e5, om en elev er h\u00f8jt begavet, er der flere veje at g\u00e5: Man kan teste og man kan screene. I denne artikel kommer vi omkring dem begge. <\/span><\/p>

Test<\/h5>

N\u00e5r man vil teste et barns intelligenskvotient, er der flere typer af tests. I forhold til skoleb\u00f8rn i alderen 6-16 \u00e5r er det prim\u00e6rt en WISC test, der anvendes. WISC st\u00e5r for Wechsler Intelligence Scale for Children og er m\u00e5lrettet de 6 til 16-\u00e5rige. En WISC test er en vurdering af barnets intellekt og kan bruges til at afklare, om barnet er h\u00f8jt begavet. Den bruges ogs\u00e5 til b\u00f8rn med indl\u00e6ringsvanskeligheder og opm\u00e6rksomhedsforstyrrelser.<\/p>

\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Siden her kommer ikke i dybden med WISC testen, da det kun er psykologer, der m\u00e5 anvende den. Men kort fortalt best\u00e5r en WISC af 15 forskellige delpr\u00f8ver, som er arrangeret i hvert sit indeks. Testen er inddelt i fem prim\u00e6re indekser: VFI (Verbal Forst\u00e5else Indeks), VSI (Visuo-Spatialt Indeks), RSI (R\u00e6sonnerings Indeks), AHI (Arbejdshukommelses Indeks) og FHI (Forarbejdsningshastigheds Indeks).<\/p>

Ud fra de fem prim\u00e6re indekser kan barnets IQ uddrages. Vil du vide mere om, hvordan en WISC fungerer, og hvordan du som underviser eller p\u00e6dagog kan bruge den i dagligdagen og i dialogen med for\u00e6ldre, anbefaler vi, at du klikker forbi Shine Akademiet, hvor du finder en visuel podcast, der uddyber og eksemplificerer.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tPr\u00f8v vores kursus om test af h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

At f\u00e5 sit barn WISC testet gennem PPR kan godt tage tid. Ofte er det f\u00f8rst, n\u00e5r barnet er i mistrivsel, at processen igangs\u00e6ttes. Det kr\u00e6ver stor erfaring, viden om h\u00f8j begavelse og skarpe kliniske observationer at teste et h\u00f8jtbegavet barn. Massiv mistrivsel, en presset testsituation og begr\u00e6nset viden om h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn kan vanskeligg\u00f8re identifikationen. Derfor er der desv\u00e6rre ogs\u00e5 h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn, som ikke bonner ud med en IQ over 130.<\/p>\n

Uanset om resultatet hos et barn i mistrivsel viser h\u00f8j begavelse eller ej, m\u00e5 man som underviser og for\u00e6lder sp\u00f8rge sig selv, hvad resultatet skal bruges til, hvem det hj\u00e6lper og hvilke \u00e6ndringer man er indstillet p\u00e5 at foretage. For selvom barnet ikke scorer over 130, skal der igangs\u00e6ttes indsatser, s\u00e5 barnet igen kommer i trivsel og l\u00e6ringsgl\u00e6den genopst\u00e5r. <\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Screening for h\u00f8j begavelse<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

N\u00e5r du som l\u00e6rer ikke kan WISC teste, kan du heldigvis s\u00e5 meget andet godt. Du kan nemlig selv v\u00e6re med til at identificere h\u00f8jtbegavede elever. I skoleregi anbefaler vi, at du som l\u00e6rer eller p\u00e6dagog f\u00e5r viden og kompetencer, der g\u00f8r dig i stand til selv at identificere h\u00f8jtbegavede elever, da det i den almindelige undervisning ikke har den store betydning, om en elev har en IQ p\u00e5 132 eller 125. Det, der betyder noget, er elevens trivsel, l\u00e6ringsudbytte og motivation. Og da det i sidste ende er dig som l\u00e6reren, der st\u00e5r med b\u00e5de undervisnings- og trivselsopgaven, er det vigtigt, at du har viden, der g\u00f8r dig i stand til at agere.<\/p>

Det kan virke uhyre simpelt at tage en lang liste med\u00a0kendetegn<\/span><\/a> p\u00e5 h\u00f8j begavelse hos et barn, vinge alle de umiddelbart passende punkter af og voila: S\u00e5 har du fundet de h\u00f8jtbegavede elever i klassen. Desv\u00e6rre kr\u00e6ver det en lille smule mere end det.<\/p>

En af udfordringerne med at bruge generelle tjeklister uden vejledning er, at du som underviser subjektivt fortolker og overs\u00e6tter de enkelte punkter i forhold til din egen dagsorden. N\u00e5r hvert punkt samtidig er en forsimplet beskrivelse af et komplekst omr\u00e5de eller evne, er der risiko for, at resultatet af tjeklisten er direkte misvisende.<\/p>

Det er en af grundende til, at vi i forbindelse med vores forl\u00f8b har udarbejdet metoder, der \u00e5bner op for en nysgerrig og \u00e5ben tilgang i forhold til at se elever, som vi i f\u00f8rste omgang ikke havde forventninger om kunne v\u00e6re h\u00f8jt begavede. Derfor bruger vi ogs\u00e5 en del tid p\u00e5 at komme ordentligt rundt om tjeklisternes punkter og kendetegn. I samarbejde med dig og dine kolleger forholder vi os til listernes styrker og udfordringer, inddrager eksempler og andre forhold, der kan v\u00e6re nyttige i den samlede identifikationsproces.\u00a0<\/p>

Det g\u00f8r vi blandt andet med vores temadag<\/span><\/a> og vejlederuddannelse<\/span><\/a>.\u00a0\u00a0<\/p>

Med en systematisk og kvalificeret identifikationsproces f\u00e5r du som l\u00e6rer en rigtig god fornemmelse af de elever, der potentielt er h\u00f8jt begavede. For os er identifikationsprocessen og tjeklisterne dialogv\u00e6rkt\u00f8jer mellem fagprofessionelle \u2013 og ikke en facitliste!<\/p>

Vi h\u00e5ber, du er blevet nysgerrig og gerne vil vide mere.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Screening med Intelligenstjekket<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Hvis du gerne vil i gang med at screene med det samme, s\u00e5 er det ogs\u00e5 muligt.<\/p>\n

Rikke fra Clever Consulting har sammen med psykolog Dea Franck udviklet et online screeningsv\u00e6rkt\u00f8j, der giver dig indikationer p\u00e5, om en elev har h\u00f8j begavelse. Screeningsv\u00e6rkt\u00f8jet er til l\u00e6rere i grundskolen og er udviklet p\u00e5 baggrund af mange \u00e5rs kliniske, praktiske og didaktiske erfaringer, samt h\u00f8jaktuel forskning p\u00e5 omr\u00e5det.<\/span><\/p>\n

Nogle af styrkerne ved v\u00e6rkt\u00f8jet er, at det tager h\u00f8jde for elever i mistrivsel, det har en bagvedliggende underst\u00f8ttende algoritme, og undervejs gives der eksempler p\u00e5, hvordan forskellig adf\u00e6rd kan komme til udtryk i klassev\u00e6relset – noget som den obligatoriske screening i 1. klasse ogs\u00e5 indeholder.<\/p>\n

V\u00e6rkt\u00f8jet b\u00f8r dog ikke st\u00e5 alene, men b\u00f8r indg\u00e5 som en del af en helhedsvurdering for tegn p\u00e5 h\u00f8j begavelse. Form\u00e5let med v\u00e6rkt\u00f8jet er nemlig at \u00e5bne op for nysgerrighed p\u00e5 eleverne i klassev\u00e6relset og bygge bro mellem skolen og hjemmet. <\/p>\n

Den bagvedliggende algoritme g\u00f8r Intelligenstjekket unikt og brugs i dag p\u00e5 mange skoler.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tPr\u00f8v Intelligenstjek her<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t