N\u00e5r den h\u00f8jtbegavede teenager udfordrer dine gr\u00e6nser<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tUdgangspunktet for den h\u00f8jtbegavede teenager<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tTeenagere er en gruppe af elever, der er ved at l\u00f8srive sig fra, hvad de voksne mener. De er gr\u00e6nses\u00f8gende og lytter mere til kammeraterne end l\u00e6rerne. S\u00f8vnm\u00f8nstret skifter, og de er oftere tr\u00e6tte, n\u00e5r de skal tidligt op og i skole.<\/p>
H\u00f8jtbegavede teenagere er ingen undtagelse, n\u00e6rmest tv\u00e6rtimod. Allerede som b\u00f8rn var de skarpe til at starte en diskussion, lede efter svagheder i dine argumenter eller spille dig ud imod andre for at fjerne fokus fra sig selv. Helt grundl\u00e6ggende handler det for os voksne om at minimere risikoen for at starte en diskussion.<\/p>
Husk teenagerens gode sider
<\/strong><\/h4>F\u00f8r du m\u00f8der dine h\u00f8jtbegavede teenageelever, s\u00e5 brug et \u00f8jeblik p\u00e5 at huske alle de gode ting, de g\u00f8r. Hvorn\u00e5r er de gode til tingene? Hvorn\u00e5r f\u00e5r de dig til at grine? Hvorn\u00e5r er de bet\u00e6nksomme? Og hvorn\u00e5r er du stolt af dem?<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tMinim\u00e9r risikoen for diskussioner med den h\u00f8jtbegavede teenager ved bl.a. at:\u00a0<\/p>
- Huske de gode ting, han g\u00f8r.<\/li>
- Tale i et roligt toneleje og med respekt for ham.\u00a0<\/li>
- Bruge jeg-sprog<\/li>
- Adskille adf\u00e6rd og person.<\/span><\/li>
- Sige, hvad du \u00f8nsker, og hvordan du \u00f8nsker det.<\/li>
- Give (illusionen af) valgmuligheder.\u00a0<\/li>
- Udvise tillid til, at han g\u00f8r, som du siger.\u00a0<\/li>
- Gentage dig selv med samme ordvalg og toneleje.\u00a0<\/li>
- Skabe logiske konsekvenser ved negativ adf\u00e6rd.\u00a0<\/li>
- Holde fast i din faglige vurdering.\u00a0<\/li><\/ul>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSvarene kan hj\u00e6lpe dig med at bevare roen og t\u00e5lmodigheden i en til tider stormfuld hverdag som l\u00e6rer, hvor den h\u00f8jtbegavede elev konfronterer dig med sandheder om, hvad du tidligere har gjort og sagt, samt bedrevidende kommentarer om undervisningens indhold. Situationer hvor du kan f\u00f8le, at du kommer til kort. S\u00e5 giv dig selv et \u00f8jeblik til at huske teenagernes gode sider.<\/p>
Den m\u00e5de du taler til din h\u00f8jtbegavet teenager p\u00e5 er n\u00f8glen<\/strong><\/h5>Hvad du siger, og hvordan du siger det, er med til at styre situationerne. Det er vigtigt, at du taler i et roligt toneleje, og at du udtrykker dig med respekt – ogs\u00e5 selvom du i den grad f\u00f8ler dig presset. Det kan for eksempel v\u00e6re ved at bruge s\u00e6tningsopbygningen. \u201dN\u00e5r du\u2026 oplever jeg\u2026 derfor foretr\u00e6kker jeg\u2026\u201d, n\u00e5r du skal korrigere en uhensigtsm\u00e6ssig adf\u00e6rd. At bruge jeg-sproget er vigtigt, for dine oplevelser kan ikke diskuteres. Desuden er mange h\u00f8jt begavede meget empatiske og vil derfor ofte kunne tage det til sig, blot ikke n\u00f8dvendigvis lige med det samme.<\/p>
V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5 at adskille adf\u00e6rd og person. Det er adf\u00e6rden, der er forkert – ikke teenageren. Der er forskel p\u00e5 at sige \u201dDet var ikke smart gjort\u201d og \u201dDu er da ikke rigtig klog\u201d. Teenageren skal m\u00e6rke, at han er \u00f8nsket, men adf\u00e6rden er u\u00f8nsket. H\u00f8jtbegavede teenageres ofte f\u00f8lsomme og overt\u00e6nkende sind g\u00f8r, at de tager det meget, meget n\u00e6rt, n\u00e5r du rammer dem p\u00e5 deres person – og det kan skade jeres relation.<\/p>
Sig, hvad du som voksen vil have<\/strong><\/h5>Overfor teenageren er det vigtigt, at du udtrykker dine \u00f8nsker til adf\u00e6rd. V\u00e6r sikker p\u00e5, at dine \u00f8nsker g\u00f8r en forskel. S\u00e5 i stedte for at sige: \u201dIkke l\u00f8be p\u00e5 gangen\u201d kan du med fordel sige: \u201dN\u00e5r du skal ned til klassen, s\u00e5 g\u00e5 roligt p\u00e5 gangen. Den er glat\u201d.<\/p>
Teenagere responderer rigtig godt p\u00e5 at f\u00e5 valgmuligheder, eller illusionen af at f\u00e5 et valg. Det g\u00f8r, at de f\u00f8ler sig set og h\u00f8rt og har kontrol over situationen. De vil ogs\u00e5 v\u00e6re mere tilb\u00f8jelige til at udvise en positiv adf\u00e6rd, hvis du antager, at de selvf\u00f8lgelig udf\u00f8rer den opgave, du s\u00e6tter dem til, uden at kigge dem over skulderen. Giv dem tid, tjek diskret om de har gjort det, og ellers p\u00e5peg det stille og roligt igen.<\/p>
Gentag dig selv over for den h\u00f8jtbegavede teenager \u2013 p\u00e5 samme m\u00e5de<\/strong><\/h4>I det hele taget kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at bruge de samme vendinger, de samme formuleringer og den samme tone i forhold til, hvad du \u00f8nsker. Det g\u00f8r det sv\u00e6rere for dem at bryde igennem og starte en diskussion. Hold dig til det ene punkt, som han fors\u00f8ger at starte diskussionen om \u2013 lad ham ikke k\u00f8re dig ud p\u00e5 et sidespor for at diskutere noget andet.<\/p>
S\u00e6rligt den h\u00f8jtbegavede teenager vil fors\u00f8ge at bryde igennem dit panser ved at aflure, om dit toneleje \u00e6ndrer sig, om dit ordvalg indikerer, at du sv\u00e6kkes under diskussionen, eller simpelthen fors\u00f8ge at f\u00e5 dig til at miste fokus i forhold til, hvad diskussionen handler om. De kan v\u00e6re utrolig vedholdende, direkte st\u00e6dige, n\u00e5r det kommer til en diskussion, s\u00e5 hold fast i en kort, pr\u00e6cis formulering og hold tonen p\u00e6n og rolig. Giv dem ikke br\u00e6nde til b\u00e5let.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/h4>
Tomme trusler er selvf\u00f8lgelig et no-go, for du taber hans respekt og \u00f8ger blot risikoen for flere konflikter. Konsekvenser skal give mening og v\u00e6re afstemt forseelsen. Pjatter han for meget med pigerne ved bordet i forhold til at lave sine ting, skal han ikke sidde sammen med pigerne. L\u00e6ngere er den ikke.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/a><\/span>, og i at tingene skal foreg\u00e5 retf\u00e6rdigt \u2013 for ham. Kommer han f.eks. til dig for at f\u00e5 lov til at g\u00e5 10 minutter f\u00f8r, fordi han har ondt i maven, men du vurderer, at han godt kan klare det, og de sidste 10 minutter er vigtige for, hvad der skal ske i morgen, s\u00e5 hold fast! Ogs\u00e5 selvom han i tydelige vendinger fort\u00e6ller dig, at Marie fik tidligere fri i sidste uge af samme \u00e5rsag, s\u00e5 hvorfor m\u00e5 han ikke?<\/p>Kalder han det uretf\u00e6rdigt og siger, at det aldrig nogensinde er ham, der m\u00e5 g\u00e5 f\u00f8r tid, m\u00e5 du acceptere, at det er hans f\u00f8lelse, men du er i din gode ret til at holde fast og lukke diskussionen. Han er jo tydeligvis ikke mere syg, end han kan bruge en masse energi p\u00e5 at diskutere. Eller rettere fors\u00f8ge: S\u00e5 bevar roen og gentag. Forlader han klassen, s\u00e5 lad ham g\u00e5 og tag sagen senere.<\/p>
Her til sidst er det v\u00e6rd at huske, at uanset hvor meget de fors\u00f8ger at provokere og overskride vores gr\u00e6nser, s\u00e5 hungrer de stadig efter din accept og anerkendelse. De har brug for dig og din tydelighed.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tInspireret af artiklen Living with teenagers af Joy Morgan. L\u00e6s her<\/span><\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 den h\u00f8jtbegavede teenager<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tHar I brug for at vide mere om, hvordan I kan hj\u00e6lpe de h\u00f8jtbegavede teenagere med at trives i undervisningen og minimere konflikterne?\u00a0
En temadag<\/a><\/span> om h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn eller et foredrag<\/a><\/span> vil hj\u00e6lpe jer godt p\u00e5 vej. <\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn i mistrivsel
<\/strong>V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5, at en s\u00e6rlig gr\u00e6nses\u00f8gende adf\u00e6rd kan ogs\u00e5 v\u00e6re tegn p\u00e5 mistrivsel. <\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tJeg er, hvad du fort\u00e6ller mig
<\/strong>Bevidst eller ubevidst, s\u00e5 former vi vores elever med vores forventinger til dem.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Udgangspunktet for den h\u00f8jtbegavede teenager<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tTeenagere er en gruppe af elever, der er ved at l\u00f8srive sig fra, hvad de voksne mener. De er gr\u00e6nses\u00f8gende og lytter mere til kammeraterne end l\u00e6rerne. S\u00f8vnm\u00f8nstret skifter, og de er oftere tr\u00e6tte, n\u00e5r de skal tidligt op og i skole.<\/p>
H\u00f8jtbegavede teenagere er ingen undtagelse, n\u00e6rmest tv\u00e6rtimod. Allerede som b\u00f8rn var de skarpe til at starte en diskussion, lede efter svagheder i dine argumenter eller spille dig ud imod andre for at fjerne fokus fra sig selv. Helt grundl\u00e6ggende handler det for os voksne om at minimere risikoen for at starte en diskussion.<\/p>
Husk teenagerens gode sider
<\/strong><\/h4>F\u00f8r du m\u00f8der dine h\u00f8jtbegavede teenageelever, s\u00e5 brug et \u00f8jeblik p\u00e5 at huske alle de gode ting, de g\u00f8r. Hvorn\u00e5r er de gode til tingene? Hvorn\u00e5r f\u00e5r de dig til at grine? Hvorn\u00e5r er de bet\u00e6nksomme? Og hvorn\u00e5r er du stolt af dem?<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tMinim\u00e9r risikoen for diskussioner med den h\u00f8jtbegavede teenager ved bl.a. at:\u00a0<\/p>
- Huske de gode ting, han g\u00f8r.<\/li>
- Tale i et roligt toneleje og med respekt for ham.\u00a0<\/li>
- Bruge jeg-sprog<\/li>
- Adskille adf\u00e6rd og person.<\/span><\/li>
- Sige, hvad du \u00f8nsker, og hvordan du \u00f8nsker det.<\/li>
- Give (illusionen af) valgmuligheder.\u00a0<\/li>
- Udvise tillid til, at han g\u00f8r, som du siger.\u00a0<\/li>
- Gentage dig selv med samme ordvalg og toneleje.\u00a0<\/li>
- Skabe logiske konsekvenser ved negativ adf\u00e6rd.\u00a0<\/li>
- Holde fast i din faglige vurdering.\u00a0<\/li><\/ul>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSvarene kan hj\u00e6lpe dig med at bevare roen og t\u00e5lmodigheden i en til tider stormfuld hverdag som l\u00e6rer, hvor den h\u00f8jtbegavede elev konfronterer dig med sandheder om, hvad du tidligere har gjort og sagt, samt bedrevidende kommentarer om undervisningens indhold. Situationer hvor du kan f\u00f8le, at du kommer til kort. S\u00e5 giv dig selv et \u00f8jeblik til at huske teenagernes gode sider.<\/p>
Den m\u00e5de du taler til din h\u00f8jtbegavet teenager p\u00e5 er n\u00f8glen<\/strong><\/h5>Hvad du siger, og hvordan du siger det, er med til at styre situationerne. Det er vigtigt, at du taler i et roligt toneleje, og at du udtrykker dig med respekt – ogs\u00e5 selvom du i den grad f\u00f8ler dig presset. Det kan for eksempel v\u00e6re ved at bruge s\u00e6tningsopbygningen. \u201dN\u00e5r du\u2026 oplever jeg\u2026 derfor foretr\u00e6kker jeg\u2026\u201d, n\u00e5r du skal korrigere en uhensigtsm\u00e6ssig adf\u00e6rd. At bruge jeg-sproget er vigtigt, for dine oplevelser kan ikke diskuteres. Desuden er mange h\u00f8jt begavede meget empatiske og vil derfor ofte kunne tage det til sig, blot ikke n\u00f8dvendigvis lige med det samme.<\/p>
V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5 at adskille adf\u00e6rd og person. Det er adf\u00e6rden, der er forkert – ikke teenageren. Der er forskel p\u00e5 at sige \u201dDet var ikke smart gjort\u201d og \u201dDu er da ikke rigtig klog\u201d. Teenageren skal m\u00e6rke, at han er \u00f8nsket, men adf\u00e6rden er u\u00f8nsket. H\u00f8jtbegavede teenageres ofte f\u00f8lsomme og overt\u00e6nkende sind g\u00f8r, at de tager det meget, meget n\u00e6rt, n\u00e5r du rammer dem p\u00e5 deres person – og det kan skade jeres relation.<\/p>
Sig, hvad du som voksen vil have<\/strong><\/h5>Overfor teenageren er det vigtigt, at du udtrykker dine \u00f8nsker til adf\u00e6rd. V\u00e6r sikker p\u00e5, at dine \u00f8nsker g\u00f8r en forskel. S\u00e5 i stedte for at sige: \u201dIkke l\u00f8be p\u00e5 gangen\u201d kan du med fordel sige: \u201dN\u00e5r du skal ned til klassen, s\u00e5 g\u00e5 roligt p\u00e5 gangen. Den er glat\u201d.<\/p>
Teenagere responderer rigtig godt p\u00e5 at f\u00e5 valgmuligheder, eller illusionen af at f\u00e5 et valg. Det g\u00f8r, at de f\u00f8ler sig set og h\u00f8rt og har kontrol over situationen. De vil ogs\u00e5 v\u00e6re mere tilb\u00f8jelige til at udvise en positiv adf\u00e6rd, hvis du antager, at de selvf\u00f8lgelig udf\u00f8rer den opgave, du s\u00e6tter dem til, uden at kigge dem over skulderen. Giv dem tid, tjek diskret om de har gjort det, og ellers p\u00e5peg det stille og roligt igen.<\/p>
Gentag dig selv over for den h\u00f8jtbegavede teenager \u2013 p\u00e5 samme m\u00e5de<\/strong><\/h4>I det hele taget kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at bruge de samme vendinger, de samme formuleringer og den samme tone i forhold til, hvad du \u00f8nsker. Det g\u00f8r det sv\u00e6rere for dem at bryde igennem og starte en diskussion. Hold dig til det ene punkt, som han fors\u00f8ger at starte diskussionen om \u2013 lad ham ikke k\u00f8re dig ud p\u00e5 et sidespor for at diskutere noget andet.<\/p>
S\u00e6rligt den h\u00f8jtbegavede teenager vil fors\u00f8ge at bryde igennem dit panser ved at aflure, om dit toneleje \u00e6ndrer sig, om dit ordvalg indikerer, at du sv\u00e6kkes under diskussionen, eller simpelthen fors\u00f8ge at f\u00e5 dig til at miste fokus i forhold til, hvad diskussionen handler om. De kan v\u00e6re utrolig vedholdende, direkte st\u00e6dige, n\u00e5r det kommer til en diskussion, s\u00e5 hold fast i en kort, pr\u00e6cis formulering og hold tonen p\u00e6n og rolig. Giv dem ikke br\u00e6nde til b\u00e5let.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/h4>
Tomme trusler er selvf\u00f8lgelig et no-go, for du taber hans respekt og \u00f8ger blot risikoen for flere konflikter. Konsekvenser skal give mening og v\u00e6re afstemt forseelsen. Pjatter han for meget med pigerne ved bordet i forhold til at lave sine ting, skal han ikke sidde sammen med pigerne. L\u00e6ngere er den ikke.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/a><\/span>, og i at tingene skal foreg\u00e5 retf\u00e6rdigt \u2013 for ham. Kommer han f.eks. til dig for at f\u00e5 lov til at g\u00e5 10 minutter f\u00f8r, fordi han har ondt i maven, men du vurderer, at han godt kan klare det, og de sidste 10 minutter er vigtige for, hvad der skal ske i morgen, s\u00e5 hold fast! Ogs\u00e5 selvom han i tydelige vendinger fort\u00e6ller dig, at Marie fik tidligere fri i sidste uge af samme \u00e5rsag, s\u00e5 hvorfor m\u00e5 han ikke?<\/p>Kalder han det uretf\u00e6rdigt og siger, at det aldrig nogensinde er ham, der m\u00e5 g\u00e5 f\u00f8r tid, m\u00e5 du acceptere, at det er hans f\u00f8lelse, men du er i din gode ret til at holde fast og lukke diskussionen. Han er jo tydeligvis ikke mere syg, end han kan bruge en masse energi p\u00e5 at diskutere. Eller rettere fors\u00f8ge: S\u00e5 bevar roen og gentag. Forlader han klassen, s\u00e5 lad ham g\u00e5 og tag sagen senere.<\/p>
Her til sidst er det v\u00e6rd at huske, at uanset hvor meget de fors\u00f8ger at provokere og overskride vores gr\u00e6nser, s\u00e5 hungrer de stadig efter din accept og anerkendelse. De har brug for dig og din tydelighed.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tInspireret af artiklen Living with teenagers af Joy Morgan. L\u00e6s her<\/span><\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 den h\u00f8jtbegavede teenager<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tHar I brug for at vide mere om, hvordan I kan hj\u00e6lpe de h\u00f8jtbegavede teenagere med at trives i undervisningen og minimere konflikterne?\u00a0
En temadag<\/a><\/span> om h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn eller et foredrag<\/a><\/span> vil hj\u00e6lpe jer godt p\u00e5 vej. <\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn i mistrivsel
<\/strong>V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5, at en s\u00e6rlig gr\u00e6nses\u00f8gende adf\u00e6rd kan ogs\u00e5 v\u00e6re tegn p\u00e5 mistrivsel. <\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tJeg er, hvad du fort\u00e6ller mig
<\/strong>Bevidst eller ubevidst, s\u00e5 former vi vores elever med vores forventinger til dem.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Teenagere er en gruppe af elever, der er ved at l\u00f8srive sig fra, hvad de voksne mener. De er gr\u00e6nses\u00f8gende og lytter mere til kammeraterne end l\u00e6rerne. S\u00f8vnm\u00f8nstret skifter, og de er oftere tr\u00e6tte, n\u00e5r de skal tidligt op og i skole.<\/p>
H\u00f8jtbegavede teenagere er ingen undtagelse, n\u00e6rmest tv\u00e6rtimod. Allerede som b\u00f8rn var de skarpe til at starte en diskussion, lede efter svagheder i dine argumenter eller spille dig ud imod andre for at fjerne fokus fra sig selv. Helt grundl\u00e6ggende handler det for os voksne om at minimere risikoen for at starte en diskussion.<\/p>
Husk teenagerens gode sider
<\/strong><\/h4>F\u00f8r du m\u00f8der dine h\u00f8jtbegavede teenageelever, s\u00e5 brug et \u00f8jeblik p\u00e5 at huske alle de gode ting, de g\u00f8r. Hvorn\u00e5r er de gode til tingene? Hvorn\u00e5r f\u00e5r de dig til at grine? Hvorn\u00e5r er de bet\u00e6nksomme? Og hvorn\u00e5r er du stolt af dem?<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tMinim\u00e9r risikoen for diskussioner med den h\u00f8jtbegavede teenager ved bl.a. at:\u00a0<\/p>
- Huske de gode ting, han g\u00f8r.<\/li>
- Tale i et roligt toneleje og med respekt for ham.\u00a0<\/li>
- Bruge jeg-sprog<\/li>
- Adskille adf\u00e6rd og person.<\/span><\/li>
- Sige, hvad du \u00f8nsker, og hvordan du \u00f8nsker det.<\/li>
- Give (illusionen af) valgmuligheder.\u00a0<\/li>
- Udvise tillid til, at han g\u00f8r, som du siger.\u00a0<\/li>
- Gentage dig selv med samme ordvalg og toneleje.\u00a0<\/li>
- Skabe logiske konsekvenser ved negativ adf\u00e6rd.\u00a0<\/li>
- Holde fast i din faglige vurdering.\u00a0<\/li><\/ul>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSvarene kan hj\u00e6lpe dig med at bevare roen og t\u00e5lmodigheden i en til tider stormfuld hverdag som l\u00e6rer, hvor den h\u00f8jtbegavede elev konfronterer dig med sandheder om, hvad du tidligere har gjort og sagt, samt bedrevidende kommentarer om undervisningens indhold. Situationer hvor du kan f\u00f8le, at du kommer til kort. S\u00e5 giv dig selv et \u00f8jeblik til at huske teenagernes gode sider.<\/p>
Den m\u00e5de du taler til din h\u00f8jtbegavet teenager p\u00e5 er n\u00f8glen<\/strong><\/h5>Hvad du siger, og hvordan du siger det, er med til at styre situationerne. Det er vigtigt, at du taler i et roligt toneleje, og at du udtrykker dig med respekt – ogs\u00e5 selvom du i den grad f\u00f8ler dig presset. Det kan for eksempel v\u00e6re ved at bruge s\u00e6tningsopbygningen. \u201dN\u00e5r du\u2026 oplever jeg\u2026 derfor foretr\u00e6kker jeg\u2026\u201d, n\u00e5r du skal korrigere en uhensigtsm\u00e6ssig adf\u00e6rd. At bruge jeg-sproget er vigtigt, for dine oplevelser kan ikke diskuteres. Desuden er mange h\u00f8jt begavede meget empatiske og vil derfor ofte kunne tage det til sig, blot ikke n\u00f8dvendigvis lige med det samme.<\/p>
V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5 at adskille adf\u00e6rd og person. Det er adf\u00e6rden, der er forkert – ikke teenageren. Der er forskel p\u00e5 at sige \u201dDet var ikke smart gjort\u201d og \u201dDu er da ikke rigtig klog\u201d. Teenageren skal m\u00e6rke, at han er \u00f8nsket, men adf\u00e6rden er u\u00f8nsket. H\u00f8jtbegavede teenageres ofte f\u00f8lsomme og overt\u00e6nkende sind g\u00f8r, at de tager det meget, meget n\u00e6rt, n\u00e5r du rammer dem p\u00e5 deres person – og det kan skade jeres relation.<\/p>
Sig, hvad du som voksen vil have<\/strong><\/h5>Overfor teenageren er det vigtigt, at du udtrykker dine \u00f8nsker til adf\u00e6rd. V\u00e6r sikker p\u00e5, at dine \u00f8nsker g\u00f8r en forskel. S\u00e5 i stedte for at sige: \u201dIkke l\u00f8be p\u00e5 gangen\u201d kan du med fordel sige: \u201dN\u00e5r du skal ned til klassen, s\u00e5 g\u00e5 roligt p\u00e5 gangen. Den er glat\u201d.<\/p>
Teenagere responderer rigtig godt p\u00e5 at f\u00e5 valgmuligheder, eller illusionen af at f\u00e5 et valg. Det g\u00f8r, at de f\u00f8ler sig set og h\u00f8rt og har kontrol over situationen. De vil ogs\u00e5 v\u00e6re mere tilb\u00f8jelige til at udvise en positiv adf\u00e6rd, hvis du antager, at de selvf\u00f8lgelig udf\u00f8rer den opgave, du s\u00e6tter dem til, uden at kigge dem over skulderen. Giv dem tid, tjek diskret om de har gjort det, og ellers p\u00e5peg det stille og roligt igen.<\/p>
Gentag dig selv over for den h\u00f8jtbegavede teenager \u2013 p\u00e5 samme m\u00e5de<\/strong><\/h4>I det hele taget kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at bruge de samme vendinger, de samme formuleringer og den samme tone i forhold til, hvad du \u00f8nsker. Det g\u00f8r det sv\u00e6rere for dem at bryde igennem og starte en diskussion. Hold dig til det ene punkt, som han fors\u00f8ger at starte diskussionen om \u2013 lad ham ikke k\u00f8re dig ud p\u00e5 et sidespor for at diskutere noget andet.<\/p>
S\u00e6rligt den h\u00f8jtbegavede teenager vil fors\u00f8ge at bryde igennem dit panser ved at aflure, om dit toneleje \u00e6ndrer sig, om dit ordvalg indikerer, at du sv\u00e6kkes under diskussionen, eller simpelthen fors\u00f8ge at f\u00e5 dig til at miste fokus i forhold til, hvad diskussionen handler om. De kan v\u00e6re utrolig vedholdende, direkte st\u00e6dige, n\u00e5r det kommer til en diskussion, s\u00e5 hold fast i en kort, pr\u00e6cis formulering og hold tonen p\u00e6n og rolig. Giv dem ikke br\u00e6nde til b\u00e5let.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/h4>
Tomme trusler er selvf\u00f8lgelig et no-go, for du taber hans respekt og \u00f8ger blot risikoen for flere konflikter. Konsekvenser skal give mening og v\u00e6re afstemt forseelsen. Pjatter han for meget med pigerne ved bordet i forhold til at lave sine ting, skal han ikke sidde sammen med pigerne. L\u00e6ngere er den ikke.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/a><\/span>, og i at tingene skal foreg\u00e5 retf\u00e6rdigt \u2013 for ham. Kommer han f.eks. til dig for at f\u00e5 lov til at g\u00e5 10 minutter f\u00f8r, fordi han har ondt i maven, men du vurderer, at han godt kan klare det, og de sidste 10 minutter er vigtige for, hvad der skal ske i morgen, s\u00e5 hold fast! Ogs\u00e5 selvom han i tydelige vendinger fort\u00e6ller dig, at Marie fik tidligere fri i sidste uge af samme \u00e5rsag, s\u00e5 hvorfor m\u00e5 han ikke?<\/p>Kalder han det uretf\u00e6rdigt og siger, at det aldrig nogensinde er ham, der m\u00e5 g\u00e5 f\u00f8r tid, m\u00e5 du acceptere, at det er hans f\u00f8lelse, men du er i din gode ret til at holde fast og lukke diskussionen. Han er jo tydeligvis ikke mere syg, end han kan bruge en masse energi p\u00e5 at diskutere. Eller rettere fors\u00f8ge: S\u00e5 bevar roen og gentag. Forlader han klassen, s\u00e5 lad ham g\u00e5 og tag sagen senere.<\/p>
Her til sidst er det v\u00e6rd at huske, at uanset hvor meget de fors\u00f8ger at provokere og overskride vores gr\u00e6nser, s\u00e5 hungrer de stadig efter din accept og anerkendelse. De har brug for dig og din tydelighed.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tInspireret af artiklen Living with teenagers af Joy Morgan. L\u00e6s her<\/span><\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 den h\u00f8jtbegavede teenager<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tHar I brug for at vide mere om, hvordan I kan hj\u00e6lpe de h\u00f8jtbegavede teenagere med at trives i undervisningen og minimere konflikterne?\u00a0
En temadag<\/a><\/span> om h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn eller et foredrag<\/a><\/span> vil hj\u00e6lpe jer godt p\u00e5 vej. <\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn i mistrivsel
<\/strong>V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5, at en s\u00e6rlig gr\u00e6nses\u00f8gende adf\u00e6rd kan ogs\u00e5 v\u00e6re tegn p\u00e5 mistrivsel. <\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tJeg er, hvad du fort\u00e6ller mig
<\/strong>Bevidst eller ubevidst, s\u00e5 former vi vores elever med vores forventinger til dem.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Minim\u00e9r risikoen for diskussioner med den h\u00f8jtbegavede teenager ved bl.a. at:\u00a0<\/p>
- Huske de gode ting, han g\u00f8r.<\/li>
- Tale i et roligt toneleje og med respekt for ham.\u00a0<\/li>
- Bruge jeg-sprog<\/li>
- Adskille adf\u00e6rd og person.<\/span><\/li>
- Sige, hvad du \u00f8nsker, og hvordan du \u00f8nsker det.<\/li>
- Give (illusionen af) valgmuligheder.\u00a0<\/li>
- Udvise tillid til, at han g\u00f8r, som du siger.\u00a0<\/li>
- Gentage dig selv med samme ordvalg og toneleje.\u00a0<\/li>
- Skabe logiske konsekvenser ved negativ adf\u00e6rd.\u00a0<\/li>
- Holde fast i din faglige vurdering.\u00a0<\/li><\/ul>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSvarene kan hj\u00e6lpe dig med at bevare roen og t\u00e5lmodigheden i en til tider stormfuld hverdag som l\u00e6rer, hvor den h\u00f8jtbegavede elev konfronterer dig med sandheder om, hvad du tidligere har gjort og sagt, samt bedrevidende kommentarer om undervisningens indhold. Situationer hvor du kan f\u00f8le, at du kommer til kort. S\u00e5 giv dig selv et \u00f8jeblik til at huske teenagernes gode sider.<\/p>
Den m\u00e5de du taler til din h\u00f8jtbegavet teenager p\u00e5 er n\u00f8glen<\/strong><\/h5>
Hvad du siger, og hvordan du siger det, er med til at styre situationerne. Det er vigtigt, at du taler i et roligt toneleje, og at du udtrykker dig med respekt – ogs\u00e5 selvom du i den grad f\u00f8ler dig presset. Det kan for eksempel v\u00e6re ved at bruge s\u00e6tningsopbygningen. \u201dN\u00e5r du\u2026 oplever jeg\u2026 derfor foretr\u00e6kker jeg\u2026\u201d, n\u00e5r du skal korrigere en uhensigtsm\u00e6ssig adf\u00e6rd. At bruge jeg-sproget er vigtigt, for dine oplevelser kan ikke diskuteres. Desuden er mange h\u00f8jt begavede meget empatiske og vil derfor ofte kunne tage det til sig, blot ikke n\u00f8dvendigvis lige med det samme.<\/p>
V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5 at adskille adf\u00e6rd og person. Det er adf\u00e6rden, der er forkert – ikke teenageren. Der er forskel p\u00e5 at sige \u201dDet var ikke smart gjort\u201d og \u201dDu er da ikke rigtig klog\u201d. Teenageren skal m\u00e6rke, at han er \u00f8nsket, men adf\u00e6rden er u\u00f8nsket. H\u00f8jtbegavede teenageres ofte f\u00f8lsomme og overt\u00e6nkende sind g\u00f8r, at de tager det meget, meget n\u00e6rt, n\u00e5r du rammer dem p\u00e5 deres person – og det kan skade jeres relation.<\/p>
Sig, hvad du som voksen vil have<\/strong><\/h5>
Overfor teenageren er det vigtigt, at du udtrykker dine \u00f8nsker til adf\u00e6rd. V\u00e6r sikker p\u00e5, at dine \u00f8nsker g\u00f8r en forskel. S\u00e5 i stedte for at sige: \u201dIkke l\u00f8be p\u00e5 gangen\u201d kan du med fordel sige: \u201dN\u00e5r du skal ned til klassen, s\u00e5 g\u00e5 roligt p\u00e5 gangen. Den er glat\u201d.<\/p>
Teenagere responderer rigtig godt p\u00e5 at f\u00e5 valgmuligheder, eller illusionen af at f\u00e5 et valg. Det g\u00f8r, at de f\u00f8ler sig set og h\u00f8rt og har kontrol over situationen. De vil ogs\u00e5 v\u00e6re mere tilb\u00f8jelige til at udvise en positiv adf\u00e6rd, hvis du antager, at de selvf\u00f8lgelig udf\u00f8rer den opgave, du s\u00e6tter dem til, uden at kigge dem over skulderen. Giv dem tid, tjek diskret om de har gjort det, og ellers p\u00e5peg det stille og roligt igen.<\/p>
Gentag dig selv over for den h\u00f8jtbegavede teenager \u2013 p\u00e5 samme m\u00e5de<\/strong><\/h4>
I det hele taget kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at bruge de samme vendinger, de samme formuleringer og den samme tone i forhold til, hvad du \u00f8nsker. Det g\u00f8r det sv\u00e6rere for dem at bryde igennem og starte en diskussion. Hold dig til det ene punkt, som han fors\u00f8ger at starte diskussionen om \u2013 lad ham ikke k\u00f8re dig ud p\u00e5 et sidespor for at diskutere noget andet.<\/p>
S\u00e6rligt den h\u00f8jtbegavede teenager vil fors\u00f8ge at bryde igennem dit panser ved at aflure, om dit toneleje \u00e6ndrer sig, om dit ordvalg indikerer, at du sv\u00e6kkes under diskussionen, eller simpelthen fors\u00f8ge at f\u00e5 dig til at miste fokus i forhold til, hvad diskussionen handler om. De kan v\u00e6re utrolig vedholdende, direkte st\u00e6dige, n\u00e5r det kommer til en diskussion, s\u00e5 hold fast i en kort, pr\u00e6cis formulering og hold tonen p\u00e6n og rolig. Giv dem ikke br\u00e6nde til b\u00e5let.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/h4>
Tomme trusler er selvf\u00f8lgelig et no-go, for du taber hans respekt og \u00f8ger blot risikoen for flere konflikter. Konsekvenser skal give mening og v\u00e6re afstemt forseelsen. Pjatter han for meget med pigerne ved bordet i forhold til at lave sine ting, skal han ikke sidde sammen med pigerne. L\u00e6ngere er den ikke.<\/p>
Den h\u00f8jtbegavede teenager g\u00e5r meget op i millimeterretf\u00e6rdighed<\/a><\/span>, og i at tingene skal foreg\u00e5 retf\u00e6rdigt \u2013 for ham. Kommer han f.eks. til dig for at f\u00e5 lov til at g\u00e5 10 minutter f\u00f8r, fordi han har ondt i maven, men du vurderer, at han godt kan klare det, og de sidste 10 minutter er vigtige for, hvad der skal ske i morgen, s\u00e5 hold fast! Ogs\u00e5 selvom han i tydelige vendinger fort\u00e6ller dig, at Marie fik tidligere fri i sidste uge af samme \u00e5rsag, s\u00e5 hvorfor m\u00e5 han ikke?<\/p>
Kalder han det uretf\u00e6rdigt og siger, at det aldrig nogensinde er ham, der m\u00e5 g\u00e5 f\u00f8r tid, m\u00e5 du acceptere, at det er hans f\u00f8lelse, men du er i din gode ret til at holde fast og lukke diskussionen. Han er jo tydeligvis ikke mere syg, end han kan bruge en masse energi p\u00e5 at diskutere. Eller rettere fors\u00f8ge: S\u00e5 bevar roen og gentag. Forlader han klassen, s\u00e5 lad ham g\u00e5 og tag sagen senere.<\/p>
Her til sidst er det v\u00e6rd at huske, at uanset hvor meget de fors\u00f8ger at provokere og overskride vores gr\u00e6nser, s\u00e5 hungrer de stadig efter din accept og anerkendelse. De har brug for dig og din tydelighed.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tInspireret af artiklen Living with teenagers af Joy Morgan. L\u00e6s her<\/span><\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 den h\u00f8jtbegavede teenager<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tHar I brug for at vide mere om, hvordan I kan hj\u00e6lpe de h\u00f8jtbegavede teenagere med at trives i undervisningen og minimere konflikterne?\u00a0
En temadag<\/a><\/span> om h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn eller et foredrag<\/a><\/span> vil hj\u00e6lpe jer godt p\u00e5 vej. <\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn i mistrivsel
<\/strong>V\u00e6r opm\u00e6rksom p\u00e5, at en s\u00e6rlig gr\u00e6nses\u00f8gende adf\u00e6rd kan ogs\u00e5 v\u00e6re tegn p\u00e5 mistrivsel. <\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tJeg er, hvad du fort\u00e6ller mig
<\/strong>Bevidst eller ubevidst, s\u00e5 former vi vores elever med vores forventinger til dem.\u00a0\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t