Tegneserier i undervisningen<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tMere end bare for \u2019n\u00f8rder\u2019<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn har det med at n\u00f8rde, og mange h\u00f8jtbegavede elsker tegneserier. De er ofte visuo-spatialt t\u00e6nkende<\/a><\/span> og dermed gode til at forst\u00e5 helheden og samspillet mellem billede- og tekstplanet. Tegneserier er lige s\u00e5 komplekse og forskellige som b\u00f8ger generelt, men er ofte blevet betragtet som useri\u00f8se. Heldigvis er det ved at \u00e6ndre sig, og t\u00f8r du tage tegneserierne med ind i undervisningen, er det til gavn for hele klassen.<\/p>Vi har talt med Josephine Valentin fra Br\u00f8nderslev Bibliotek, der er ekspert p\u00e5 tegneserier, om, hvad det er, tegneserierne kan, og hvorfor det er s\u00e6rligt vigtigt, at eleverne m\u00f8der genren i folkeskolen.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tB\u00f8rn skal l\u00e6re at l\u00e6se billeder<\/strong><\/p>I dag er b\u00f8rn og unge utroligt gode til at forst\u00e5 sproget. De er gode til at fortolke og forst\u00e5 det talte ord, men n\u00e5r det kommer til billedmediet, er der tydelige mangler. Josephine fort\u00e6ller, at de unge i dag hverken har styr p\u00e5 komposition og symbolik i billeder, og de 16-20-\u00e5rige har kun ringe fornemmelse for tegneserier, fordi fort\u00e6llingerne foreg\u00e5r p\u00e5 to plan: Billede og tekst.<\/p>
Andre kognitive evner<\/strong><\/p>Tegneserier kr\u00e6ver, at eleverne bruger andre kognitive evner, end de er vant til fra b\u00f8gerne. Josephine fort\u00e6ller, at n\u00e5r man l\u00e6ser en bog, s\u00e5 danner ordene billeder, og det er beskrevet, hvordan talen skal h\u00f8res for det indre \u00f8re. Bliver ordene r\u00e5bt? Hvisket? Det st\u00e5r skrevet i bogen. I tegneserier er alt det illustreret. Man skal afkode billedet for at vide, hvordan dialogen f\u00f8res, og hvad historien handler om. Man skal selv l\u00e6gge stemmer og s\u00e6tte tempo, og her er afkodning af empati og forst\u00e5else af ansigter ogs\u00e5 en vigtig del af det at l\u00e6se og forst\u00e5 en tegneserie.<\/p>
Et godt eksempel p\u00e5 samspillet mellem sprog og billede er tegneserien Zenobia om flygtningepigen Amina. Her skal man bruge billederne for at forst\u00e5, at det handler om flugten fra Syrien, og at hun er ved at drukne i Middelhavet.<\/p>
Tegneserier kan handle om alt <\/strong><\/p>Tegneserier beh\u00f8ver ikke kun v\u00e6re i danskundervisningen. Josephine fort\u00e6ller blandt andet, at hun l\u00e6rte om countrymusikkens historie gennem tegneserier. Den grafiske roman Black Hole er en allegori for aids, som her manifesterer sig som ekstremt synlige mutationer. Persepolis-serien handler om kvindefrig\u00f8relsen i Iran, og Mouse handler om j\u00f8derne og nazisterne under anden verdenskrig. Der er alts\u00e5 tale om et medie, der kan inddrages i mange fag.<\/p>
En anden god grund til at arbejde med tegneserier er, at de \u00f8ger den generelle l\u00e6selyst. Det g\u00f8r de, fordi billederne fanger og motiverer. Josephine fort\u00e6ller, at de ofte h\u00f8rer, at elever deler tegneserier og -fort\u00e6llinger med hinanden. S\u00e6rligt popul\u00e6re er serier som Hundemand og Amulet. Tegneserierne bliver her et omdrejningspunkt for f\u00e6llesskabet i klassen, og l\u00e6selysten er skyh\u00f8j.<\/p>
Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at bruge tegneserier i din undervisning, s\u00e5 kan du kontakte dit lokale bibliotek for at blive klogere p\u00e5 udvalget og eventuelt samarbejde om genren.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn har ofte s\u00e6rinteresser<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tTegneserier kan for et h\u00f8jtbegavet barn godt blive en s\u00e6rinteresse.
Har den h\u00f8jtbegavede elev andre s\u00e6rinteresser, kan vi hj\u00e6lpe dig med, hvordan du bygger bro mellem disse, undervisningen og f\u00e6llesskabet.<\/p>
L\u00e6s mere om fx undervisningsdifferentiering her >><\/a><\/span><\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSpil i undervisningen
<\/strong>Kombiner faglig undervisning og kompetenceudvikling med spil og styrk klassens f\u00e6llesskab.\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSkriveudfordringer
<\/strong>Kreative og gode med ord er de h\u00f8jtbegavede elever, men skrivningen kan v\u00e6re en udfordring.<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Mere end bare for \u2019n\u00f8rder\u2019<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn har det med at n\u00f8rde, og mange h\u00f8jtbegavede elsker tegneserier. De er ofte visuo-spatialt t\u00e6nkende<\/a><\/span> og dermed gode til at forst\u00e5 helheden og samspillet mellem billede- og tekstplanet. Tegneserier er lige s\u00e5 komplekse og forskellige som b\u00f8ger generelt, men er ofte blevet betragtet som useri\u00f8se. Heldigvis er det ved at \u00e6ndre sig, og t\u00f8r du tage tegneserierne med ind i undervisningen, er det til gavn for hele klassen.<\/p>Vi har talt med Josephine Valentin fra Br\u00f8nderslev Bibliotek, der er ekspert p\u00e5 tegneserier, om, hvad det er, tegneserierne kan, og hvorfor det er s\u00e6rligt vigtigt, at eleverne m\u00f8der genren i folkeskolen.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tB\u00f8rn skal l\u00e6re at l\u00e6se billeder<\/strong><\/p>I dag er b\u00f8rn og unge utroligt gode til at forst\u00e5 sproget. De er gode til at fortolke og forst\u00e5 det talte ord, men n\u00e5r det kommer til billedmediet, er der tydelige mangler. Josephine fort\u00e6ller, at de unge i dag hverken har styr p\u00e5 komposition og symbolik i billeder, og de 16-20-\u00e5rige har kun ringe fornemmelse for tegneserier, fordi fort\u00e6llingerne foreg\u00e5r p\u00e5 to plan: Billede og tekst.<\/p>
Andre kognitive evner<\/strong><\/p>Tegneserier kr\u00e6ver, at eleverne bruger andre kognitive evner, end de er vant til fra b\u00f8gerne. Josephine fort\u00e6ller, at n\u00e5r man l\u00e6ser en bog, s\u00e5 danner ordene billeder, og det er beskrevet, hvordan talen skal h\u00f8res for det indre \u00f8re. Bliver ordene r\u00e5bt? Hvisket? Det st\u00e5r skrevet i bogen. I tegneserier er alt det illustreret. Man skal afkode billedet for at vide, hvordan dialogen f\u00f8res, og hvad historien handler om. Man skal selv l\u00e6gge stemmer og s\u00e6tte tempo, og her er afkodning af empati og forst\u00e5else af ansigter ogs\u00e5 en vigtig del af det at l\u00e6se og forst\u00e5 en tegneserie.<\/p>
Et godt eksempel p\u00e5 samspillet mellem sprog og billede er tegneserien Zenobia om flygtningepigen Amina. Her skal man bruge billederne for at forst\u00e5, at det handler om flugten fra Syrien, og at hun er ved at drukne i Middelhavet.<\/p>
Tegneserier kan handle om alt <\/strong><\/p>Tegneserier beh\u00f8ver ikke kun v\u00e6re i danskundervisningen. Josephine fort\u00e6ller blandt andet, at hun l\u00e6rte om countrymusikkens historie gennem tegneserier. Den grafiske roman Black Hole er en allegori for aids, som her manifesterer sig som ekstremt synlige mutationer. Persepolis-serien handler om kvindefrig\u00f8relsen i Iran, og Mouse handler om j\u00f8derne og nazisterne under anden verdenskrig. Der er alts\u00e5 tale om et medie, der kan inddrages i mange fag.<\/p>
En anden god grund til at arbejde med tegneserier er, at de \u00f8ger den generelle l\u00e6selyst. Det g\u00f8r de, fordi billederne fanger og motiverer. Josephine fort\u00e6ller, at de ofte h\u00f8rer, at elever deler tegneserier og -fort\u00e6llinger med hinanden. S\u00e6rligt popul\u00e6re er serier som Hundemand og Amulet. Tegneserierne bliver her et omdrejningspunkt for f\u00e6llesskabet i klassen, og l\u00e6selysten er skyh\u00f8j.<\/p>
Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at bruge tegneserier i din undervisning, s\u00e5 kan du kontakte dit lokale bibliotek for at blive klogere p\u00e5 udvalget og eventuelt samarbejde om genren.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn har ofte s\u00e6rinteresser<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tTegneserier kan for et h\u00f8jtbegavet barn godt blive en s\u00e6rinteresse.
Har den h\u00f8jtbegavede elev andre s\u00e6rinteresser, kan vi hj\u00e6lpe dig med, hvordan du bygger bro mellem disse, undervisningen og f\u00e6llesskabet.<\/p>
L\u00e6s mere om fx undervisningsdifferentiering her >><\/a><\/span><\/p>Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\ttlf. 26 36 83 57<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tkontakt@cleverconsulting.dk<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSpil i undervisningen
<\/strong>Kombiner faglig undervisning og kompetenceudvikling med spil og styrk klassens f\u00e6llesskab.\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tSkriveudfordringer
<\/strong>Kreative og gode med ord er de h\u00f8jtbegavede elever, men skrivningen kan v\u00e6re en udfordring.<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
H\u00f8jtbegavede b\u00f8rn har det med at n\u00f8rde, og mange h\u00f8jtbegavede elsker tegneserier. De er ofte visuo-spatialt t\u00e6nkende<\/a><\/span> og dermed gode til at forst\u00e5 helheden og samspillet mellem billede- og tekstplanet. Tegneserier er lige s\u00e5 komplekse og forskellige som b\u00f8ger generelt, men er ofte blevet betragtet som useri\u00f8se. Heldigvis er det ved at \u00e6ndre sig, og t\u00f8r du tage tegneserierne med ind i undervisningen, er det til gavn for hele klassen.<\/p> Vi har talt med Josephine Valentin fra Br\u00f8nderslev Bibliotek, der er ekspert p\u00e5 tegneserier, om, hvad det er, tegneserierne kan, og hvorfor det er s\u00e6rligt vigtigt, at eleverne m\u00f8der genren i folkeskolen.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t B\u00f8rn skal l\u00e6re at l\u00e6se billeder<\/strong><\/p> I dag er b\u00f8rn og unge utroligt gode til at forst\u00e5 sproget. De er gode til at fortolke og forst\u00e5 det talte ord, men n\u00e5r det kommer til billedmediet, er der tydelige mangler. Josephine fort\u00e6ller, at de unge i dag hverken har styr p\u00e5 komposition og symbolik i billeder, og de 16-20-\u00e5rige har kun ringe fornemmelse for tegneserier, fordi fort\u00e6llingerne foreg\u00e5r p\u00e5 to plan: Billede og tekst.<\/p> Andre kognitive evner<\/strong><\/p> Tegneserier kr\u00e6ver, at eleverne bruger andre kognitive evner, end de er vant til fra b\u00f8gerne. Josephine fort\u00e6ller, at n\u00e5r man l\u00e6ser en bog, s\u00e5 danner ordene billeder, og det er beskrevet, hvordan talen skal h\u00f8res for det indre \u00f8re. Bliver ordene r\u00e5bt? Hvisket? Det st\u00e5r skrevet i bogen. I tegneserier er alt det illustreret. Man skal afkode billedet for at vide, hvordan dialogen f\u00f8res, og hvad historien handler om. Man skal selv l\u00e6gge stemmer og s\u00e6tte tempo, og her er afkodning af empati og forst\u00e5else af ansigter ogs\u00e5 en vigtig del af det at l\u00e6se og forst\u00e5 en tegneserie.<\/p> Et godt eksempel p\u00e5 samspillet mellem sprog og billede er tegneserien Zenobia om flygtningepigen Amina. Her skal man bruge billederne for at forst\u00e5, at det handler om flugten fra Syrien, og at hun er ved at drukne i Middelhavet.<\/p> Tegneserier kan handle om alt <\/strong><\/p> Tegneserier beh\u00f8ver ikke kun v\u00e6re i danskundervisningen. Josephine fort\u00e6ller blandt andet, at hun l\u00e6rte om countrymusikkens historie gennem tegneserier. Den grafiske roman Black Hole er en allegori for aids, som her manifesterer sig som ekstremt synlige mutationer. Persepolis-serien handler om kvindefrig\u00f8relsen i Iran, og Mouse handler om j\u00f8derne og nazisterne under anden verdenskrig. Der er alts\u00e5 tale om et medie, der kan inddrages i mange fag.<\/p> En anden god grund til at arbejde med tegneserier er, at de \u00f8ger den generelle l\u00e6selyst. Det g\u00f8r de, fordi billederne fanger og motiverer. Josephine fort\u00e6ller, at de ofte h\u00f8rer, at elever deler tegneserier og -fort\u00e6llinger med hinanden. S\u00e6rligt popul\u00e6re er serier som Hundemand og Amulet. Tegneserierne bliver her et omdrejningspunkt for f\u00e6llesskabet i klassen, og l\u00e6selysten er skyh\u00f8j.<\/p> Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at bruge tegneserier i din undervisning, s\u00e5 kan du kontakte dit lokale bibliotek for at blive klogere p\u00e5 udvalget og eventuelt samarbejde om genren.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t Tegneserier kan for et h\u00f8jtbegavet barn godt blive en s\u00e6rinteresse. L\u00e6s mere om fx undervisningsdifferentiering her >><\/a><\/span><\/p> Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Spil i undervisningen SkriveudfordringerH\u00f8jtbegavede b\u00f8rn har ofte s\u00e6rinteresser<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Har den h\u00f8jtbegavede elev andre s\u00e6rinteresser, kan vi hj\u00e6lpe dig med, hvordan du bygger bro mellem disse, undervisningen og f\u00e6llesskabet.<\/p>L\u00e6s mere<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
<\/strong>Kombiner faglig undervisning og kompetenceudvikling med spil og styrk klassens f\u00e6llesskab.\u00a0<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
<\/strong>Kreative og gode med ord er de h\u00f8jtbegavede elever, men skrivningen kan v\u00e6re en udfordring.<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t