Kan man v\u00e6re h\u00f8jt begavet og hade matematik?<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tEn fordom om h\u00f8j begavelse<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDet er noget af en antagelse for mange, at n\u00e5r man er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 er man ogs\u00e5 vild med matematik.
Derfor er det korte svar p\u00e5 sp\u00f8rgsm\u00e5let: Ja!
<\/span><\/p>Den forestilling ligger s\u00e5 dybt i os, at flere af de h\u00f8jt begavede, vi har m\u00f8dt og talt med, faktisk troede, at de enten var decideret dumme eller i hvert fald ikke spor kvikkere end gennemsnittet \u2013 fordi de ikke kunne lide matematik.<\/span><\/p>Det afholdt dem ogs\u00e5 i mange<\/a> \u00e5r fra at tage en iq-test, for det var s\u00e5dan noget \u2019matematik intelligens\u2019.<\/span><\/p><\/div>Flere er ofte f\u00f8rst blevet bekendt med deres begavelse, n\u00e5r de blev hevet igennem diverse iq-tests i forbindelse med jobsamtaler i deres voksenliv. Og selv d\u00e9r kunne de st\u00e5 og tvivle p\u00e5 testens resultat. <\/span><\/p><\/div><\/div><\/div><\/div>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDet kunne da ikke v\u00e6re rigtigt, for de fik n\u00e6rmest hovedpine af bare at t\u00e6nke p\u00e5 at skulle sidde med regnestykker.<\/span><\/p>Som l\u00e6rer kan du derfor ikke antage, at blot fordi en elev elsker matematik, s\u00e5 skyldes det h\u00f8j begavelse, ligesom du heller ikke kan antage, at fordi en elev har givet totalt op overfor faget, at s\u00e5 kan der ikke v\u00e6re tale om en h\u00f8j begavelse. Vores tilgang, interesse og motivation for et fag er langt mere kompleks end vores intelligens.
De rette rammer for den h\u00f8jtbegavede elev skal v\u00e6re p\u00e5 plads<\/strong>
<\/span><\/p><\/div>Det er vigtigt, vi giver de h\u00f8jtbegavede elever mulighed for at udvikle deres potentiale p\u00e5 en m\u00e5de, der gavner dem, men som ogs\u00e5 sker i samspil med deres klassekammerater gennem undervisningsdifferentiering<\/a><\/span>.<\/p>Samtidig har VIVE i 2024 udgivet en rapport der viser, at mellemformer virker.
L\u00e6s mere her >><\/a><\/span><\/strong><\/p><\/div>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv st\u00e6rk i undervisningsdifferentiering<\/a><\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
En fordom om h\u00f8j begavelse<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDet er noget af en antagelse for mange, at n\u00e5r man er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 er man ogs\u00e5 vild med matematik.
Derfor er det korte svar p\u00e5 sp\u00f8rgsm\u00e5let: Ja!
<\/span><\/p>Den forestilling ligger s\u00e5 dybt i os, at flere af de h\u00f8jt begavede, vi har m\u00f8dt og talt med, faktisk troede, at de enten var decideret dumme eller i hvert fald ikke spor kvikkere end gennemsnittet \u2013 fordi de ikke kunne lide matematik.<\/span><\/p>Det afholdt dem ogs\u00e5 i mange<\/a> \u00e5r fra at tage en iq-test, for det var s\u00e5dan noget \u2019matematik intelligens\u2019.<\/span><\/p><\/div>Flere er ofte f\u00f8rst blevet bekendt med deres begavelse, n\u00e5r de blev hevet igennem diverse iq-tests i forbindelse med jobsamtaler i deres voksenliv. Og selv d\u00e9r kunne de st\u00e5 og tvivle p\u00e5 testens resultat. <\/span><\/p><\/div><\/div><\/div><\/div>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDet kunne da ikke v\u00e6re rigtigt, for de fik n\u00e6rmest hovedpine af bare at t\u00e6nke p\u00e5 at skulle sidde med regnestykker.<\/span><\/p>Som l\u00e6rer kan du derfor ikke antage, at blot fordi en elev elsker matematik, s\u00e5 skyldes det h\u00f8j begavelse, ligesom du heller ikke kan antage, at fordi en elev har givet totalt op overfor faget, at s\u00e5 kan der ikke v\u00e6re tale om en h\u00f8j begavelse. Vores tilgang, interesse og motivation for et fag er langt mere kompleks end vores intelligens.
De rette rammer for den h\u00f8jtbegavede elev skal v\u00e6re p\u00e5 plads<\/strong>
<\/span><\/p><\/div>Det er vigtigt, vi giver de h\u00f8jtbegavede elever mulighed for at udvikle deres potentiale p\u00e5 en m\u00e5de, der gavner dem, men som ogs\u00e5 sker i samspil med deres klassekammerater gennem undervisningsdifferentiering<\/a><\/span>.<\/p>Samtidig har VIVE i 2024 udgivet en rapport der viser, at mellemformer virker.
L\u00e6s mere her >><\/a><\/span><\/strong><\/p><\/div>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv st\u00e6rk i undervisningsdifferentiering<\/a><\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Det er noget af en antagelse for mange, at n\u00e5r man er h\u00f8jtbegavet, s\u00e5 er man ogs\u00e5 vild med matematik. Den forestilling ligger s\u00e5 dybt i os, at flere af de h\u00f8jt begavede, vi har m\u00f8dt og talt med, faktisk troede, at de enten var decideret dumme eller i hvert fald ikke spor kvikkere end gennemsnittet \u2013 fordi de ikke kunne lide matematik.<\/span><\/p> Det afholdt dem ogs\u00e5 i mange<\/a> \u00e5r fra at tage en iq-test, for det var s\u00e5dan noget \u2019matematik intelligens\u2019.<\/span><\/p><\/div> Flere er ofte f\u00f8rst blevet bekendt med deres begavelse, n\u00e5r de blev hevet igennem diverse iq-tests i forbindelse med jobsamtaler i deres voksenliv. Og selv d\u00e9r kunne de st\u00e5 og tvivle p\u00e5 testens resultat. <\/span><\/p><\/div><\/div><\/div><\/div>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Det kunne da ikke v\u00e6re rigtigt, for de fik n\u00e6rmest hovedpine af bare at t\u00e6nke p\u00e5 at skulle sidde med regnestykker.<\/span><\/p> Som l\u00e6rer kan du derfor ikke antage, at blot fordi en elev elsker matematik, s\u00e5 skyldes det h\u00f8j begavelse, ligesom du heller ikke kan antage, at fordi en elev har givet totalt op overfor faget, at s\u00e5 kan der ikke v\u00e6re tale om en h\u00f8j begavelse. Vores tilgang, interesse og motivation for et fag er langt mere kompleks end vores intelligens. Det er vigtigt, vi giver de h\u00f8jtbegavede elever mulighed for at udvikle deres potentiale p\u00e5 en m\u00e5de, der gavner dem, men som ogs\u00e5 sker i samspil med deres klassekammerater gennem undervisningsdifferentiering<\/a><\/span>.<\/p> Samtidig har VIVE i 2024 udgivet en rapport der viser, at mellemformer virker.
Derfor er det korte svar p\u00e5 sp\u00f8rgsm\u00e5let: Ja!
<\/span><\/p>
De rette rammer for den h\u00f8jtbegavede elev skal v\u00e6re p\u00e5 plads<\/strong>
<\/span><\/p><\/div>
L\u00e6s mere her >><\/a><\/span><\/strong><\/p><\/div>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\tBliv st\u00e6rk i undervisningsdifferentiering<\/a><\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t