Forf\u00f8lger vi de h\u00f8jtbegavede?<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tHj\u00e6lp de h\u00f8jtbegavede elever til at udfolde deres potentiale<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t“Cutting down the tall poppies”. Udtrykket her bruges i dag i Australien og New Zealand, hvor det refererer til, at man ikke skal stikke hovedet frem eller v\u00e6re alt for dygtig p\u00e5 arbejdspladsen eller generelt.<\/p>
Udtrykket er dog langt bredere. Det stammer oprindeligt fra en fort\u00e6lling af den romerske historiker Livus, hvor den romerske konge Tarquin den Stolte \u00f8nskede at erobre bystaten Gabii. Han sendte sin s\u00f8n til byen under d\u00e6kke af at v\u00e6re flygtet, og s\u00f8nnen fik over tid magten over byens milit\u00e6r og beskyttelse.<\/p>
S\u00f8nnen sendte en foresp\u00f8rgsel til sin far om, hvordan han skulle g\u00f8re byen klar til faderens endelige erobring. Kongens svar var uden ord. Han gik gennem haven, og slog med sin stok hovedet af de valmuer, der stak over de andre.<\/p>
L\u00e6s ogs\u00e5 omkring udfordringer for h\u00f8jtbegavede elever<\/em><\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDerfor forstod s\u00f8nnen, at han m\u00e5tte skille sig af med de mest l\u00e6rde og magtfulde m\u00e6nd i byen, s\u00e5 han selv kunne kontrollere folket.<\/p>\n
Hvis du er s\u00e5 klog, hvorfor kan du s\u00e5 ikke selv regne den ud?<\/strong><\/h4>\n\u2019Cutting down the tall poppies\u2019 handler om at fjerne de klogeste og mest l\u00e6rde fra magten, for p\u00e5 den m\u00e5de at minimere modstand i forhold til sit forehavende og positionere sig selv som enehersker. Det kan v\u00e6re i forhold til at erobre nye lande, som i historien ovenover, eller helt banalt at sikre sig den fulde magt uden modstand i en chefstilling. <\/p>\n
Overf\u00f8rt til hjemlige forhold og undervisning, ser vi det ved, at h\u00f8jtbegavede elever eller medarbejdere risikerer at f\u00e5 ‘kappet hovedet’, hvis de for tydeligt viser, hvad de kan i situationer, som lederen ikke kan h\u00e5ndtere. Udtrykket l\u00e6ner sig op ad vores Jantelov, som dog mere handler om, at du ikke skal tro, at du er bedre end andre og derfor b\u00f8r holde mund.<\/p>\n
Konsekvenserne af ‘ Cutting down the tall poppies’ ser vi, n\u00e5r h\u00f8jtbegavede n\u00e6rmest har behov for at undertone eller helt undskylde sine egne evner og pr\u00e6stationer af frygt for at stikke hovedet op. G\u00f8r man det alligevel, er der risiko for at f\u00e5 kappet hovedet. <\/p>\n
Heldigvis foreg\u00e5r det ikke s\u00e5 bogstaveligt i dag, som det kunne g\u00f8re dengang i Romerriget, men de verbale halshugninger m\u00f8der vi stadig. Vi har en tendens til at fokusere p\u00e5 alt det, vores h\u00f8je valmue ikke kan, i stedet for alt det, de kan: \u201dHvordan kan du v\u00e6re h\u00f8jt begavet og ikke kunne finde ud af at s\u00e6tte komma?\u201d eller \u201dHvis du er s\u00e5 klog, hvorfor kan du s\u00e5 ikke selv regne den ud?\u201d<\/p>\n
Med s\u00e5 f\u00f8lsomme b\u00f8rn<\/a><\/span>, som h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn kan v\u00e6re, er det en tilgang, der let kan \u00f8del\u00e6gge deres selvv\u00e6rd og s\u00e6tte dem i mistrivsel<\/span><\/a>. Derfor skal vi som l\u00e6rere v\u00e6re opm\u00e6rksomme p\u00e5, at vi ikke kommer til at bidrage til at kappe hovedet af dem men i stedet hj\u00e6lper dem til at blomstre \u2013 selv hvis det er med hovedet h\u00f8jt over andre.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tGiv plads til din h\u00f8je valmue<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVi hj\u00e6lper dig gerne med, hvordan du g\u00f8r det godt for b\u00e5de din h\u00f8je valmue og alle de andre blomster i haven.\u00a0<\/p>
Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
Hj\u00e6lp de h\u00f8jtbegavede elever til at udfolde deres potentiale<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t“Cutting down the tall poppies”. Udtrykket her bruges i dag i Australien og New Zealand, hvor det refererer til, at man ikke skal stikke hovedet frem eller v\u00e6re alt for dygtig p\u00e5 arbejdspladsen eller generelt.<\/p>
Udtrykket er dog langt bredere. Det stammer oprindeligt fra en fort\u00e6lling af den romerske historiker Livus, hvor den romerske konge Tarquin den Stolte \u00f8nskede at erobre bystaten Gabii. Han sendte sin s\u00f8n til byen under d\u00e6kke af at v\u00e6re flygtet, og s\u00f8nnen fik over tid magten over byens milit\u00e6r og beskyttelse.<\/p>
S\u00f8nnen sendte en foresp\u00f8rgsel til sin far om, hvordan han skulle g\u00f8re byen klar til faderens endelige erobring. Kongens svar var uden ord. Han gik gennem haven, og slog med sin stok hovedet af de valmuer, der stak over de andre.<\/p>
L\u00e6s ogs\u00e5 omkring udfordringer for h\u00f8jtbegavede elever<\/em><\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tDerfor forstod s\u00f8nnen, at han m\u00e5tte skille sig af med de mest l\u00e6rde og magtfulde m\u00e6nd i byen, s\u00e5 han selv kunne kontrollere folket.<\/p>\n
Hvis du er s\u00e5 klog, hvorfor kan du s\u00e5 ikke selv regne den ud?<\/strong><\/h4>\n\u2019Cutting down the tall poppies\u2019 handler om at fjerne de klogeste og mest l\u00e6rde fra magten, for p\u00e5 den m\u00e5de at minimere modstand i forhold til sit forehavende og positionere sig selv som enehersker. Det kan v\u00e6re i forhold til at erobre nye lande, som i historien ovenover, eller helt banalt at sikre sig den fulde magt uden modstand i en chefstilling. <\/p>\n
Overf\u00f8rt til hjemlige forhold og undervisning, ser vi det ved, at h\u00f8jtbegavede elever eller medarbejdere risikerer at f\u00e5 ‘kappet hovedet’, hvis de for tydeligt viser, hvad de kan i situationer, som lederen ikke kan h\u00e5ndtere. Udtrykket l\u00e6ner sig op ad vores Jantelov, som dog mere handler om, at du ikke skal tro, at du er bedre end andre og derfor b\u00f8r holde mund.<\/p>\n
Konsekvenserne af ‘ Cutting down the tall poppies’ ser vi, n\u00e5r h\u00f8jtbegavede n\u00e6rmest har behov for at undertone eller helt undskylde sine egne evner og pr\u00e6stationer af frygt for at stikke hovedet op. G\u00f8r man det alligevel, er der risiko for at f\u00e5 kappet hovedet. <\/p>\n
Heldigvis foreg\u00e5r det ikke s\u00e5 bogstaveligt i dag, som det kunne g\u00f8re dengang i Romerriget, men de verbale halshugninger m\u00f8der vi stadig. Vi har en tendens til at fokusere p\u00e5 alt det, vores h\u00f8je valmue ikke kan, i stedet for alt det, de kan: \u201dHvordan kan du v\u00e6re h\u00f8jt begavet og ikke kunne finde ud af at s\u00e6tte komma?\u201d eller \u201dHvis du er s\u00e5 klog, hvorfor kan du s\u00e5 ikke selv regne den ud?\u201d<\/p>\n
Med s\u00e5 f\u00f8lsomme b\u00f8rn<\/a><\/span>, som h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn kan v\u00e6re, er det en tilgang, der let kan \u00f8del\u00e6gge deres selvv\u00e6rd og s\u00e6tte dem i mistrivsel<\/span><\/a>. Derfor skal vi som l\u00e6rere v\u00e6re opm\u00e6rksomme p\u00e5, at vi ikke kommer til at bidrage til at kappe hovedet af dem men i stedet hj\u00e6lper dem til at blomstre \u2013 selv hvis det er med hovedet h\u00f8jt over andre.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tGiv plads til din h\u00f8je valmue<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tVi hj\u00e6lper dig gerne med, hvordan du g\u00f8r det godt for b\u00e5de din h\u00f8je valmue og alle de andre blomster i haven.\u00a0<\/p>
Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
“Cutting down the tall poppies”. Udtrykket her bruges i dag i Australien og New Zealand, hvor det refererer til, at man ikke skal stikke hovedet frem eller v\u00e6re alt for dygtig p\u00e5 arbejdspladsen eller generelt.<\/p>
Udtrykket er dog langt bredere. Det stammer oprindeligt fra en fort\u00e6lling af den romerske historiker Livus, hvor den romerske konge Tarquin den Stolte \u00f8nskede at erobre bystaten Gabii. Han sendte sin s\u00f8n til byen under d\u00e6kke af at v\u00e6re flygtet, og s\u00f8nnen fik over tid magten over byens milit\u00e6r og beskyttelse.<\/p>
S\u00f8nnen sendte en foresp\u00f8rgsel til sin far om, hvordan han skulle g\u00f8re byen klar til faderens endelige erobring. Kongens svar var uden ord. Han gik gennem haven, og slog med sin stok hovedet af de valmuer, der stak over de andre.<\/p>
L\u00e6s ogs\u00e5 omkring udfordringer for h\u00f8jtbegavede elever<\/em><\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Derfor forstod s\u00f8nnen, at han m\u00e5tte skille sig af med de mest l\u00e6rde og magtfulde m\u00e6nd i byen, s\u00e5 han selv kunne kontrollere folket.<\/p>\n \u2019Cutting down the tall poppies\u2019 handler om at fjerne de klogeste og mest l\u00e6rde fra magten, for p\u00e5 den m\u00e5de at minimere modstand i forhold til sit forehavende og positionere sig selv som enehersker. Det kan v\u00e6re i forhold til at erobre nye lande, som i historien ovenover, eller helt banalt at sikre sig den fulde magt uden modstand i en chefstilling. <\/p>\n Overf\u00f8rt til hjemlige forhold og undervisning, ser vi det ved, at h\u00f8jtbegavede elever eller medarbejdere risikerer at f\u00e5 ‘kappet hovedet’, hvis de for tydeligt viser, hvad de kan i situationer, som lederen ikke kan h\u00e5ndtere. Udtrykket l\u00e6ner sig op ad vores Jantelov, som dog mere handler om, at du ikke skal tro, at du er bedre end andre og derfor b\u00f8r holde mund.<\/p>\n Konsekvenserne af ‘ Cutting down the tall poppies’ ser vi, n\u00e5r h\u00f8jtbegavede n\u00e6rmest har behov for at undertone eller helt undskylde sine egne evner og pr\u00e6stationer af frygt for at stikke hovedet op. G\u00f8r man det alligevel, er der risiko for at f\u00e5 kappet hovedet. <\/p>\n Heldigvis foreg\u00e5r det ikke s\u00e5 bogstaveligt i dag, som det kunne g\u00f8re dengang i Romerriget, men de verbale halshugninger m\u00f8der vi stadig. Vi har en tendens til at fokusere p\u00e5 alt det, vores h\u00f8je valmue ikke kan, i stedet for alt det, de kan: \u201dHvordan kan du v\u00e6re h\u00f8jt begavet og ikke kunne finde ud af at s\u00e6tte komma?\u201d eller \u201dHvis du er s\u00e5 klog, hvorfor kan du s\u00e5 ikke selv regne den ud?\u201d<\/p>\n Med s\u00e5 f\u00f8lsomme b\u00f8rn<\/a><\/span>, som h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn kan v\u00e6re, er det en tilgang, der let kan \u00f8del\u00e6gge deres selvv\u00e6rd og s\u00e6tte dem i mistrivsel<\/span><\/a>. Derfor skal vi som l\u00e6rere v\u00e6re opm\u00e6rksomme p\u00e5, at vi ikke kommer til at bidrage til at kappe hovedet af dem men i stedet hj\u00e6lper dem til at blomstre \u2013 selv hvis det er med hovedet h\u00f8jt over andre.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t Vi hj\u00e6lper dig gerne med, hvordan du g\u00f8r det godt for b\u00e5de din h\u00f8je valmue og alle de andre blomster i haven.\u00a0<\/p> Kontakt Rikke for at h\u00f8re, hvordan vi kan hj\u00e6lpe jeres skole.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\tHvis du er s\u00e5 klog, hvorfor kan du s\u00e5 ikke selv regne den ud?<\/strong><\/h4>\n
Giv plads til din h\u00f8je valmue<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t