Spil i undervisningen<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tL\u00e6r med br\u00e6t- og kortspil<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tN\u00e5r vi tager spil med ind i undervisningen, \u00f8ges engagementet hurtigt hos eleverne. Det komplekse og legende taler godt til b\u00f8rnene, og der er noget l\u00e6kkert i at have noget \u2019p\u00e5 spil\u2019, der ikke er farligt i forhold til f\u00e6llesskabet. Og s\u00e5 er spil en fremragende m\u00e5de at arbejde med elevernes eksekutive funktioner p\u00e5, for her er de alle p\u00e5 banen.<\/p>
Spil ser vi typisk brugt som bel\u00f8nning eller til at styrke f\u00e6llesskabet i klassen, men spil kan ogs\u00e5 bruges i det faglige og i elevernes generelle kompetenceudvikling. Matematik er et fag til spillene terningekast, kortspil og kasino, n\u00e5r man skal l\u00e6re om sandsynligheder.<\/p>
Andre fag kan ogs\u00e5 sagtens v\u00e6re med, for br\u00e6tspil kan fungere som tekster. Flere og flere br\u00e6tspil g\u00f8r brug af historier til at skabe et univers.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tI udskolingens engelsktime kunne Arkham Horror for eksempel bruges. Spillet baserer sig p\u00e5 gyserforfatteren H. P. Lovecrafts univers. Eleverne skal spille roller, og de bliver udsat for en masse oplevelser i deres fors\u00f8g p\u00e5 at redde byen. Derudover er der et godt og sp\u00e6ndende arbejde i at forst\u00e5 reglerne og strukturen i spillet. Og s\u00e5 er spillet et samarbejdsspil, hvor eleverne er n\u00f8dt til at hj\u00e6lpe hinanden for at de sammen kan vinde og redde byen.<\/p>
I biologi og fysik\/kemi kunne man inddrage spillet Pandemic (og evt. udvidelsen In the lab) til at arbejde med forst\u00e5elsen af smittespredning og udviklingen af vacciner. Ogs\u00e5 her gives eleverne roller og skal samarbejde om at redde verden fra en global pandemi.<\/p>
Som ovenst\u00e5ende tydeligg\u00f8r, er det alts\u00e5 muligt at finde fagligt indhold i br\u00e6tspil, der kan inkorporeres i undervisningsforl\u00f8b og -temaer, men derudover er spil fantastisk til at udvikle generelle kompetencer.<\/p>
Den generelle kompetenceudvikling<\/strong><\/p>N\u00e5r du v\u00e6lger at inddrage spil i undervisningen, skal du altid have form\u00e5l og m\u00e5l for \u00f8je. Disse skal tydeligg\u00f8res for eleverne, s\u00e5 de forst\u00e5r, at det at spille ogs\u00e5 er at l\u00e6re. De generelle kompetencer, der arbejdes med i forbindelse med spil, kan v\u00e6re:<\/p>
- Logisk, strategisk og kreativ t\u00e6nkning<\/li>
- At turde satse, fejle og pr\u00f8ve igen<\/li>
- At kunne planl\u00e6gge og organisere sit samarbejde<\/li>
- At kunne argumentere og tale p\u00e6nt til hinanden<\/li>
- Tr\u00e6ne hukommelsen<\/li>
- At kunne arbejde under tidspres<\/li>
- At reflektere over handling, konsekvens og egne kompetencer<\/li><\/ul>
Som l\u00e6rer er det vigtigt, at du s\u00e6tter dig godt ind i spillene, s\u00e5 du kan hj\u00e6lpe eleverne med at synligg\u00f8re l\u00e6ringen i spillet og reflektere over spil og l\u00e6ring. Du b\u00f8r ogs\u00e5 f\u00f8lge op p\u00e5 de kompetencer, I har tr\u00e6net gennem spil, i den almene undervisning efterf\u00f8lgende. Det giver spillene og det at spille mening for eleverne.<\/p>
S\u00e5 hvis du har mod p\u00e5 at udfordre b\u00e5de hjerne og de sociale kompetencer, s\u00e5 kast dig ud i det, og lad eleverne byde ind med alt, hvad de kan. M\u00e5ske er der allerede skjulte eksperter i klassen.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tL\u00e6s ogs\u00e5 vores spilguide med forslag til seks konkrete spil, du kan bruge i undervisningen. <\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 spil og undervisning<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
L\u00e6r med br\u00e6t- og kortspil<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tN\u00e5r vi tager spil med ind i undervisningen, \u00f8ges engagementet hurtigt hos eleverne. Det komplekse og legende taler godt til b\u00f8rnene, og der er noget l\u00e6kkert i at have noget \u2019p\u00e5 spil\u2019, der ikke er farligt i forhold til f\u00e6llesskabet. Og s\u00e5 er spil en fremragende m\u00e5de at arbejde med elevernes eksekutive funktioner p\u00e5, for her er de alle p\u00e5 banen.<\/p>
Spil ser vi typisk brugt som bel\u00f8nning eller til at styrke f\u00e6llesskabet i klassen, men spil kan ogs\u00e5 bruges i det faglige og i elevernes generelle kompetenceudvikling. Matematik er et fag til spillene terningekast, kortspil og kasino, n\u00e5r man skal l\u00e6re om sandsynligheder.<\/p>
Andre fag kan ogs\u00e5 sagtens v\u00e6re med, for br\u00e6tspil kan fungere som tekster. Flere og flere br\u00e6tspil g\u00f8r brug af historier til at skabe et univers.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tI udskolingens engelsktime kunne Arkham Horror for eksempel bruges. Spillet baserer sig p\u00e5 gyserforfatteren H. P. Lovecrafts univers. Eleverne skal spille roller, og de bliver udsat for en masse oplevelser i deres fors\u00f8g p\u00e5 at redde byen. Derudover er der et godt og sp\u00e6ndende arbejde i at forst\u00e5 reglerne og strukturen i spillet. Og s\u00e5 er spillet et samarbejdsspil, hvor eleverne er n\u00f8dt til at hj\u00e6lpe hinanden for at de sammen kan vinde og redde byen.<\/p>
I biologi og fysik\/kemi kunne man inddrage spillet Pandemic (og evt. udvidelsen In the lab) til at arbejde med forst\u00e5elsen af smittespredning og udviklingen af vacciner. Ogs\u00e5 her gives eleverne roller og skal samarbejde om at redde verden fra en global pandemi.<\/p>
Som ovenst\u00e5ende tydeligg\u00f8r, er det alts\u00e5 muligt at finde fagligt indhold i br\u00e6tspil, der kan inkorporeres i undervisningsforl\u00f8b og -temaer, men derudover er spil fantastisk til at udvikle generelle kompetencer.<\/p>
Den generelle kompetenceudvikling<\/strong><\/p>N\u00e5r du v\u00e6lger at inddrage spil i undervisningen, skal du altid have form\u00e5l og m\u00e5l for \u00f8je. Disse skal tydeligg\u00f8res for eleverne, s\u00e5 de forst\u00e5r, at det at spille ogs\u00e5 er at l\u00e6re. De generelle kompetencer, der arbejdes med i forbindelse med spil, kan v\u00e6re:<\/p>
- Logisk, strategisk og kreativ t\u00e6nkning<\/li>
- At turde satse, fejle og pr\u00f8ve igen<\/li>
- At kunne planl\u00e6gge og organisere sit samarbejde<\/li>
- At kunne argumentere og tale p\u00e6nt til hinanden<\/li>
- Tr\u00e6ne hukommelsen<\/li>
- At kunne arbejde under tidspres<\/li>
- At reflektere over handling, konsekvens og egne kompetencer<\/li><\/ul>
Som l\u00e6rer er det vigtigt, at du s\u00e6tter dig godt ind i spillene, s\u00e5 du kan hj\u00e6lpe eleverne med at synligg\u00f8re l\u00e6ringen i spillet og reflektere over spil og l\u00e6ring. Du b\u00f8r ogs\u00e5 f\u00f8lge op p\u00e5 de kompetencer, I har tr\u00e6net gennem spil, i den almene undervisning efterf\u00f8lgende. Det giver spillene og det at spille mening for eleverne.<\/p>
S\u00e5 hvis du har mod p\u00e5 at udfordre b\u00e5de hjerne og de sociale kompetencer, s\u00e5 kast dig ud i det, og lad eleverne byde ind med alt, hvad de kan. M\u00e5ske er der allerede skjulte eksperter i klassen.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tL\u00e6s ogs\u00e5 vores spilguide med forslag til seks konkrete spil, du kan bruge i undervisningen. <\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/article>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 spil og undervisning<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
N\u00e5r vi tager spil med ind i undervisningen, \u00f8ges engagementet hurtigt hos eleverne. Det komplekse og legende taler godt til b\u00f8rnene, og der er noget l\u00e6kkert i at have noget \u2019p\u00e5 spil\u2019, der ikke er farligt i forhold til f\u00e6llesskabet. Og s\u00e5 er spil en fremragende m\u00e5de at arbejde med elevernes eksekutive funktioner p\u00e5, for her er de alle p\u00e5 banen.<\/p>
Spil ser vi typisk brugt som bel\u00f8nning eller til at styrke f\u00e6llesskabet i klassen, men spil kan ogs\u00e5 bruges i det faglige og i elevernes generelle kompetenceudvikling. Matematik er et fag til spillene terningekast, kortspil og kasino, n\u00e5r man skal l\u00e6re om sandsynligheder.<\/p>
Andre fag kan ogs\u00e5 sagtens v\u00e6re med, for br\u00e6tspil kan fungere som tekster. Flere og flere br\u00e6tspil g\u00f8r brug af historier til at skabe et univers.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
I udskolingens engelsktime kunne Arkham Horror for eksempel bruges. Spillet baserer sig p\u00e5 gyserforfatteren H. P. Lovecrafts univers. Eleverne skal spille roller, og de bliver udsat for en masse oplevelser i deres fors\u00f8g p\u00e5 at redde byen. Derudover er der et godt og sp\u00e6ndende arbejde i at forst\u00e5 reglerne og strukturen i spillet. Og s\u00e5 er spillet et samarbejdsspil, hvor eleverne er n\u00f8dt til at hj\u00e6lpe hinanden for at de sammen kan vinde og redde byen.<\/p>
I biologi og fysik\/kemi kunne man inddrage spillet Pandemic (og evt. udvidelsen In the lab) til at arbejde med forst\u00e5elsen af smittespredning og udviklingen af vacciner. Ogs\u00e5 her gives eleverne roller og skal samarbejde om at redde verden fra en global pandemi.<\/p>
Som ovenst\u00e5ende tydeligg\u00f8r, er det alts\u00e5 muligt at finde fagligt indhold i br\u00e6tspil, der kan inkorporeres i undervisningsforl\u00f8b og -temaer, men derudover er spil fantastisk til at udvikle generelle kompetencer.<\/p>
Den generelle kompetenceudvikling<\/strong><\/p> N\u00e5r du v\u00e6lger at inddrage spil i undervisningen, skal du altid have form\u00e5l og m\u00e5l for \u00f8je. Disse skal tydeligg\u00f8res for eleverne, s\u00e5 de forst\u00e5r, at det at spille ogs\u00e5 er at l\u00e6re. De generelle kompetencer, der arbejdes med i forbindelse med spil, kan v\u00e6re:<\/p> Som l\u00e6rer er det vigtigt, at du s\u00e6tter dig godt ind i spillene, s\u00e5 du kan hj\u00e6lpe eleverne med at synligg\u00f8re l\u00e6ringen i spillet og reflektere over spil og l\u00e6ring. Du b\u00f8r ogs\u00e5 f\u00f8lge op p\u00e5 de kompetencer, I har tr\u00e6net gennem spil, i den almene undervisning efterf\u00f8lgende. Det giver spillene og det at spille mening for eleverne.<\/p> S\u00e5 hvis du har mod p\u00e5 at udfordre b\u00e5de hjerne og de sociale kompetencer, s\u00e5 kast dig ud i det, og lad eleverne byde ind med alt, hvad de kan. M\u00e5ske er der allerede skjulte eksperter i klassen.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\tBliv klogere p\u00e5 spil og undervisning<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t