{"id":6704,"date":"2023-05-03T10:38:11","date_gmt":"2023-05-03T08:38:11","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/?page_id=6704"},"modified":"2024-06-26T12:03:50","modified_gmt":"2024-06-26T10:03:50","slug":"1-2-3-differentiering-matematik-4-6-klasse","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.cleverconsulting.dk\/boeger\/1-2-3-differentiering-matematik-4-6-klasse\/","title":{"rendered":"H\u00f8jtbegavede: 1-2-3 Differentiering \u2013 Matematik 4.-6. klasse"},"content":{"rendered":"\t\t
I 1-2-3 Differentiering \u2013 MATEMATIK er der differentierede forl\u00f8b om Chance og sandsynlighed, Konstruktion og kommunikation om polygoner og \u00d8konomi og budgetl\u00e6gning. 1-2-3-b\u00f8gerne giver l\u00e6reren mulighed for at gennemf\u00f8re differentieret undervisning, der udfordrer alle elever i klassen \u2013 p\u00e5 en nem og overskuelig m\u00e5de.<\/strong><\/p> Der er h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn p\u00e5 alle skoler. De har altid v\u00e6ret der, de er i langt de fleste klasser, og der skal fortsat v\u00e6re plads til dem i vores skolef\u00e6llesskaber. 1-2-3 Differentiering<\/strong> giver l\u00e6reren mulighed for at gennemf\u00f8re differentieret undervisning, der udfordrer alle<\/strong> elever \u2013 ogs\u00e5 de h\u00f8jtbegavede. 1-2-3-b\u00f8gernes f\u00e6rdige forl\u00f8b g\u00f8r det overskueligt og nemt at g\u00f8re en faglig forskel for hele klassen.<\/p> I 1-2-3 Differentiering \u2013 MATEMATIK<\/strong> er der differentierede forl\u00f8b om Chance og sandsynlighed, Konstruktion og kommunikation om polygoner og \u00d8konomi og budgetl\u00e6gning.<\/p> 1-2-3 differentieret undervisning<\/strong> L\u00e6reren f\u00e5r:<\/strong><\/p> 1-2-3 Differentiering<\/strong> er m\u00e5lrettet l\u00e6reren, og forl\u00f8bene er m\u00e5lrettet mellemtrinnet og fagene dansk, matematik og engelsk.<\/p> H\u00f8jtbegavede elever<\/strong> Niveau 1<\/b> Niveau 2 Niveau 3 \u201cVi har fa\u030aet enormt mange positive tilbagemeldinger fra for\u00e6ldre, fordi de oplever, at deres b\u00f8rn nu kommer i ma\u030al med de stillede opgaver med stor tilfredsstillelse \u2013 uanset om eleverne har arbejdet pa\u030a niveau 1, 2 eller 3.\u201d<\/i><\/p><\/blockquote>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t \u201cJeg har via 1-2-3 differentieringsforl\u00f8b oplevet positive resultater – f.eks. ved h\u00f8jere engagement hos den enkelte elev, bedre forsta\u030aelse af faget og st\u00f8rre faglighed hos alle elever. Jeg fik som l\u00e6rer noget af en aha-oplevelse ved at se udfaldet af 1-2-3 differentiering. Elevernes positive evaluering har inspireret til at udvikle flere 1-2-3 forl\u00f8b.\u201d<\/i><\/p><\/blockquote>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t \u201cJeg synes, forl\u00f8bet er sat nemt og overskueligt op. Det har virkelig v\u00e6ret en forn\u00f8jelse at kunne f\u00f8lge en l\u00e6seplan, hvor alt er t\u00e6nkt pa\u030a og overvejet for l\u00e6reren. De forberedelser, der er planlagt til l\u00e6reren til hver enkel lektion, er nemme og overskuelige – det har bestemt lettet den m\u00e6ngde af tid, jeg normalt ville have brugt pa\u030a at forberede et forl\u00f8b.\u201d<\/i><\/p><\/blockquote>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t Hvis en temadag kunne v\u00e6re noget for dig og din skole, s\u00e5 send en mail eller ring til os.\u00a0<\/p> Temadagen kan uden problemer tilpasses, s\u00e5 det rammer jeres \u00f8nsker og udgangspunkt.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Med 1-2-3 differentieret undervisning f\u00e5r alle elever i klassen, ogs\u00e5 de h\u00f8jt begavede, mulighed for at arbejde med opgaver, der b\u00e5de matcher og udfordrer deres faglige niveau. 1-2-3-b\u00f8gerne giver l\u00e6reren mulighed for at gennemf\u00f8re differentieret undervisning, der udfordrer alle elever i klassen gennem fagspecifikke forl\u00f8b med tilh\u00f8rende opgaver \u2013 uden at skulle planl\u00e6gge det hele selv.<\/p>
Fra 2024 skal h\u00f8jtbegavede elever identificeres, og undervisningen differentieres ud fra elevens muligheder og mestringsniveau. H\u00f8j begavelse er ikke et s\u00e6rligt storbyf\u00e6nomen eller noget, der g\u00e5r over. Alligevel er der p\u00e5 mange skoler begr\u00e6nset viden om, hvad det vil sige at v\u00e6re h\u00f8jt begavet, hvordan eleverne identificeres, og hvad man som fagprofessionel med fordel kan v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5, s\u00e5 ogs\u00e5 de h\u00f8jtbegavede elever trives og udvikler deres talent i skolen. Alle 1-2-3-b\u00f8ger indledes med en introduktion til, hvad det vil sige at v\u00e6re h\u00f8jt begavet, og hvordan begavelsen kan vise sig i skolen. Alle b\u00f8rn er unikke og har brug for at blive m\u00f8dt, som de er. Alligevel er der forhold, man som l\u00e6rer med fordel kan v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5, n\u00e5r det kommer til h\u00f8jtbegavede b\u00f8rn. B\u00e5de i forhold til at forst\u00e5 deres t\u00e6nkning og i forhold til planl\u00e6gning, organisering og gennemf\u00f8relse af undervisning.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Basisniveau \u2013 Kvalifikationer
Her handler det om minimumskrav og f\u00e6rdigheder. Niveau 1 er det nederste niveau i 1-2-3 metoden. F\u00e5 elever arbejder med opgaver p\u00e5 dette niveau.<\/p>
<\/b>Middel niveau \u2013 kompetencer
Her handler det om almindelige krav og f\u00e6rdigheder. Niveau 2 er det mellemste niveau i metoden. De fleste elever i klassen arbejder med opgaver p\u00e5 dette niveau.<\/p>
<\/b>H\u00f8jt niveau \u2013 kreativitet
Her handler det om ekspertm\u00e5l og maksimumskrav. Niveau 3 er det \u00f8verste niveau i metoden. Kun f\u00e5 elever i klassen, f.eks. de h\u00f8jt begavede- og talentfulde elever, er i stand til at arbejde med opgaver p\u00e5 dette niveau.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\tK\u00f8b bogen her<\/h1>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Sagt om...<\/h4>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Book temadag<\/h3>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t